گفتار درمانی کودک ۷ ساله

گفتار درمانی کودک 7 ساله

اگر کودک ۷ ساله‌ای دارید که نمی‌تواند برخی از واژگان را به‌درستی ادا کند، گفتارش نامفهوم و درکش از گفتار دیگران نسبت به کودکان دیگر کمتر است، حواستان به این زنگ‌ خطر‌های مهم باشد. احتمال دارد کودک دلبندتان درگیر مشکلات گفتاری باشد مادرزادی یا غیر مادرزادی شده باشد. دلایل مختلفی برای بروز این مشکلات وجود دارد و تنها یک درمانگر متبحر و باتجربه می‌تواند ریشه مشکل و راه‌حل آن را تشخیص  دهد. اما برای آنکه شما اطلاعات بیشتری درباره گفتار درمانی کودک 7 ساله داشته باشید، این مقاله مفید را آماده کرده‌ایم.

مهارت‌ها شناختی، اجتماعی و زبانی کودک ۷ ساله

می‌دانیم که ۷ سالگی سن شروع درس و مدرسه است. این یعنی کودک به‌قدری بزرگ‌ شده که برای ورود به جامعه‌ای بزرگ‌تر از خانواده کاملا آماده است. بنابراین مهارت‌هایی هست که انتظار می‌رود در سن ۷ سالگی نسبت به آنها آمادگی کامل داشته باشد. این مهارت‌ها زمینه‌های مختلف شناختی، اجتماعی و زبانی را در بر می‌گیرند.

مهارت‌های شناختی کودک ۷ ساله

اولین و مهم‌ترین مشخصه کودکان ۷ ساله که از رشد شناختی آنها خبر می‌دهد، کنجکاوی آنها نسبت به چیزهایی است که در اطراف خود می‌بینند. بچه‌ها در این سن‌و‌سال زیاد می‌پرسند. درباره محیط اطراف، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، اتفاقات و رویدادهای مختلف و غیره. او تلاش می‌کند با طرح این سوالات، مفاهیم مختلف مثل روز و ساعت و فصل و سال را بهتر درک کند و یاد بگیرد. حتی نسبت به انجام یک‌سری فعالیت‌ها علاقه نشان می‌دهد، تلاش می‌کند آنها را انجام دهد و در انجام آنها موفق شود.

مهارت‌های اجتماعی کودک ۷ ساله

کودک در سن ۷ سالگی نسبتا مستقل است و می‌تواند مهارت‌ها و یادگیری‌های گروهی داشته باشد. حتی به‌دلیل اهمیت بالای پذیرش اطرافیان، سعی می‌کند در گروه‌های مختلف از محبوبیت زیاد برخوردار شود و تایید بیشتری بگیرد. کودک ۷ ساله باید بتواند به‌راحتی از احساسات و افکار خود بگوید و درباره مسائل و اتفاقات مختلف حرف بزند. بنابراین انتظار می‌رود ارتباط بهتری با اطرافیان خود برقرار کند و روابط اجتماعی خود را به طرز چشمگیری رشد دهد.

برای آشنایی بیشتر با تعرفه و هزینه گفتاردرمانی می توانید مقاله هزینه گفتاردرمانی را مطالعه نمایید.

مهارت‌های زبانی کودک ۷ ساله

کودک ۷ ساله آماده قرارگیری در فضای درس و سوال مدرسه است. بنابراین باید مهارت ساخت جملات پیچیده و مرکب را داشته باشد و جملات را با آگاهی کامل بسازد. کودک تا این سن دستورات زبان را یاد می‌گیرد و آن‌ها را بدون نقص بیان می‌کند. در واقع می‌توان گفت هیچ مشکل و ضعفی در صحبت کردن ندارد. در همین سن‌و‌سال به‌مرور با مفهوم‌سازی آشنا می‌شود و معانی دیگر واژگان را یاد می‌گیرد. حتی انتظار می‌رود توانایی ذهنی و زبانی او نسبت به سال‌های قبل به‌طرز چشمگیری رشد کند.

شروع مشکلات گفتاری در سن ۷ سالگی

۷ سالگی سن شروع درس و مدرسه است. برخی از والدین در همان روزهای اول می‌فهمند کودک دلبندشان نسبت به کودکان دیگر با چالش‌های بیشتری مواجه است. مثلا در دروس خواندنی یا املا عملکرد خوبی ندارد، در حضور جمع می‌ترسد و استرس وجودش را پر می‌کند، به‌خاطر مشکلات ارتباطی علاقه‌ای به حضور در کلاس درس ندارد و بعضا بچه‌ها به خاطر ضعف در گفتار او را مسخره می‌کنند!‌

گفتار درمانگر پس از انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های کامل، مشکل اصلی کودک را تشخیص می‌دهد. مثلا می‌فهمد که کودک در بیان حروف ضعف دارد و به همین خاطر در دیکته و نوشتن مطالب عملکرد خوبی ندارد، عبارات و جملات را درست تلفظ نمی‌کند و اعتمادبه‌نفسش نسبت به هم‌سالان خود کمتر است. سپس در جلسات گفتاردرمانی با ارائه تمرینات یا به‌کمک کتاب‌های مخصوص، تلاش می‌کند این ضعف را برطرف کند تا کودک یاد بگیرد حروف اول، وسط و انتهای کلمات و عبارات و جملات را درست بیان کند.

مطالعه مقاله گفتار درمانی کودک 4 ساله از دست ندهید.

دلیل اختلالات گفتاری در سن ۷ سالگی

تشخیص علت اختلالات گفتاری برای والدین راحت نیست. ارزیابی باید توسط پزشک حاذق صورت بگیرد تا اختلالات گفتاری، خطاهای تلفظی و مشکلات تکلمی را دقیق و درست تشخیص دهد. این اختلالات در بیشتر موارد به دلیل فلج یا سکته‌های مغزی، ابتلا به اوتیسم، وجود شکاف کام و لب، کم‌شنوایی، بیماری ام اس، پارکینسون، کم‌توانی ذهنی و سندروم‌های مختلف اتفاق می‌افتند. آسیب طناب صوتی، ضعف عضلانی و تنفسی و فلج تار صوتی نیز از دیگر دلایل رایج‌اند.

البته اصلا نباید فراموش کرد که گاهی اوقات کودکان عادی نیز دچار مشکلات گفتار و زبان می‌شوند. یعنی بی‌آنکه بیماری خاصی داشته باشند، صرفا نوک زبانی صحبت می‌کنند، تلفظ ناصحیح دارند، سریع و نامفهوم حرف می‌زنند یا دچار لکنت می‌شوند. همه این کودکان برای غلبه بر مشکلات گفتاری و بهبود قدرت بیان خود به گفتاردرمانی نیاز دارند.

جلسات گفتار درمانی کودک ۷ ساله

احتمالا در جایگاه یک والد نگران، مشتاقید بدانید در جلسات گفتار درمانی کودک ۷ ساله چه اتفاقاتی در جریان است و هدف درمانگر در این جلسات چیست. فارغ از اینکه جلسات گفتار درمانی در مراکز درمان یا در منزل شما برگزار شوند، هدف از گفتار درمانی بهبود فعالیت‌های زبانی و تقویت اعتماد به نفس کودک است. درمانگر تلاش می‌کند با بازی کردن، شناخت اشیا، صحبت و مدل‌سازی درست واژگان به این اهداف دست پیدا کند. همچنین گاهی لازم می‌بیند با ماساژ صورت و انجام تمرینات زبان و دهان، ابتدا مشکلات دهانی و تغذیه را برطرف کند.

در نتیجه این جلسات، کودک یاد می‌گیرد که با هم سن و سالان خود ارتباط بگیرد و به مهارت‌های تازه سلام کند. مهارت‌های مهمی مثل ایجاد اصوات و هجاها در کلمات و نحوه حرکت صداها برای بیان واژه‌ها.

همچنین مقاله گفتار درمانی کودک 6 ساله را از دست ندهید.

توصیه‌های گفتاردرمانی به والدین

والدین دستیار قدرتمند گفتار درمانگر هستند. اگر کودک ۷ ساله شما به دلیل ضعف در تکلم تحت درمان است، نقش خود را در بهبود تکلم و سرعت فرایند درمان دست‌کم نگیرید. کودک فقط در جلسات درمان آماده یادگیری نیست. بلکه حتی در طول شبانه‌روز و با فعالیت‌های زندگی روزمره مهارت‌های مختلف را از والدین خود می‌آموزد. این روش‌ها را امتحان کنید و نتیجه شگفت‌انگیز آن را به چشم ببینید:

  • با کودکی که می‌دانید ضعف تکلم دارد، آرام و شمرده صحبت کنید. این کودکان برای درک منظور شما به فرصت بیشتری احتیاج دارند.
  • قصه‌گویی و شعرخوانی در قدرت تکلم کودک معجزه می‌کنند. برای کودک تان داستان‌های جدید بخوانید و بعد از او بخواهید همان داستان را برایتان تعریف کند.
  • کودک را به خاطر اشتباهات لفظی سرزنش یا تنبیه نکنید. در عوض، اشتباهات او را با روی خوش و مهربانی برایش توضیح دهید و اصلاح کنید.
  • اگر در فعالیت‌های روزمره با شما مشارکت می‌کند، از او بخواهید احساساتش را حین انجام آن فعالیت‌ها با شما در میان بگذارد.
  • طبقه‌بندی تصاویر را فراموش نکنید. از کودک بخواهید عکس‌ گل‌ها، میوه‌ها، ماشین‌ها، حیوانات و … را دسته‌بندی کند.

این فعالیت‌ها در کنار تمریناتی که گفتاردرمانگر با توجه به وضعیت فعلی کودک معرفی می‌کند، روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید

کلام پایانی

قدرت تکلم و درک زبان دو بازوی قدرتمند برای شکل‌گیری مهارت‌های ارتباطی انسان به‌شمار می‌روند. برای همین است که درمان اختلالات گفتاری کودکان در سنین پایین تا این اندازه حائز اهمیت است. چنانچه به هر علت شرایط رساندن کودک به مراکز درمانی و شروع برنامه درمانی مستمر را ندارید، گفتار درمانی کودک 7 ساله را در منزل امتحان کنید!

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط