گفتار درمانی کودک ۶ ساله؛ مهمترین نکات، روش های درمان

گفتار درمانی کودک 6 ساله

اگرچه انتظار می‌رود مهارت‌های گفتاری کودکان ۶ ساله تا سطح قابل قبولی پیشرفت کرده باشد، برخی از کودکان در این سن قادر به درک و پردازش زبان به اندازه همسالان خود نیستند و به کمک احتیاج دارند. اگر نشانه‌های اختلالات گفتاری را در کودک دلبند خود می‌بینید، مراجعه به یک آسیب‌شناس زبان و گفتار و شروع جلسات گفتار درمانی بهترین انتخاب شما برای مدیریت این شرایط و بهبود وضعیت کودک است. در این مقاله اطلاعات خوبی اختلالات گفتاری و تاثیر گفتار درمانی کودک ۶ ساله بر کنترل این اختلالات در اختیارتان می‌گذاریم.

مهم‌ترین اختلالات گفتاری کودکان ۶ ساله

مشکلات گفتاری کودکان

علی‌رغم آنکه بسیاری از کودکان تا سن ۶ سالگی به مهارت‌ گفتاری قابل قبولی دست‌ پیدا می‌کنند، برخی از آنکه با نشانه‌های اختلالات گفتاری دست‌به‌گریبان می‌شوند که جای نگرانی است. اگر نشانه‌های زیر را در فرزندتان می‌بینید، باید نگران شوید:

  • فرزندتان دچار مشکلات ادراکی است که باعث ضعف در تعامل اجتماعی او شده است
  • جملات او دستور زبان درستی ندارند و کودک عملا با آسیب ساختاری زبان مواجه است
  • در زمینه خواندن و نوشتن به مشکل می‌خورد و نمی‌تواند آنچه در افکارش می‌گذرد را به دیگران بروز دهد
  • به علت نقص‌های زبانی مختلف نمی‌تواند کلمات مناسب را در لحظه پیدا کند
  • مشکل گرفتگی صدا دارد و به‌خاطر صدای بسیار نازک یا گوش‌خراش اصلا نمی‌تواند حرف بزند!

همه این شرایط به معنای واقعی کلمه نگران‌کننده‌اند!

نباید فراموش کنیم که بسیاری از این مشکلات گفتاری زمینه ایجاد مشکلات پیشرفته‌تر را فراهم می‌کنند. مثلا کودکی که قادر به برقراری ارتباط کلامی مناسب با همسالان خود نیست، کم کم دچار ضعف اعتماد به نفس می‌شود و خواه‌ناخواه با آسیب‌های روحی و عاطفی ناشی از آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. چاره کار، مراجعه به گفتار درمانگر و درخواست کمک برای حل مشکلات گفتاری کودک است. این اولین قدم برای شکل‌دهی ارتباطات اجتماعی محکم‌تر است.

مهارت‌های گفتاری مورد انتظار از کودکان ۶ ساله

کودک مهارت گفتگو را به یکباره کسب نمی‌کند. بلکه از سنین پایین آرام‌ آرام و قدم به قدم، با آزمون و خطا، این مهارت را تقویت می‌کند و یاد می‌گیرد از لغات و جملات به درست‌ترین شکل ممکن استفاده کند. در سن ۶ سالگی از کودک انتظار می‌رود تمامی صداها را به‌درستی تلفظ کند، بیش از ۲۵۰۰ کلمه یاد گرفته باشد و بی‌هیچ مشکلی جملات طولانی و مرکب را بیان کند. کودک در این سن باید با مفاهیم زمان و مکان آشنا شده باشد و به راحتی رویدادها و داستان‌های مختلف را تعریف کند.

اگر احساس می‌کند کودک دلبندتان هنوز این مهارت‌ها را ندارد یا به هر دلیل در گفتار او احساس ضعف می‌کنید، بهترین تصمیمی که می‌توانید بگیرید شروع مشاوره با آسیب شناس گفتار و زبان جهت ارزیابی وضعیت گفتاری کودک، رفع مشکلات زبانی مثل لکنت و تقویت مهارت گفتار و زبان اوست.

هدف از گفتار درمانی کودک ۶ ساله

هدف از گفتار درمانی کودک ۶ ساله این است ک گفتار او بهبود پیدا کند! در این جلسات کودک یاد می‌گیرد کلمات و زبان را بهتر درک کرده و از آن درست استفاده کند. همچنین درمانگر اختلالات شناختی و مشکلات ارتباطی کودک را شناسایی کرده و آنها را با همراهی کودک و والدین برطرف می‌کند. در نتیجه نگرانی والدین از وضعیت تکلم کودک تا حد زیادی کاهش می‌یابد و زمینه خوبی برای رشد شخصیت اجتماعی کودک فراهم می‌گردد.

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان کودک سه ساله از دست ندهید.

درمان لکنت زبان در کودکان ۶ ساله

درمان لکنت زبان در کودکان ۶ ساله

لکنت زبان یکی از رایج‌ترین اختلالات گفتاری است که تقریبا همه ما با آن آشنا هستیم. این مسئله بغرنج تلفظ برخی از صداها، هجاها و کلمات را حین صحبت‌کردن برای کودک سخت و دچار تاخیر می‌کند. در جایگاه والدین باید بتوانید نگاه سرزنش‌آمیز را کنار بگذارید و به حرف‌های فرزندتان با دقت گوش دهید. باید وقت بگذارید و با علاقه به گفتگو با او بنشینید تا کودک در فضای آرام خانه، صحبت کردن را تمرین کند. برای آشنایی لهتر با لکنت زبان می توانید مقاله گفتاردرمانی برای لکنت کودکان از دست ندهید.

تکنیک‌های تنفس، روش‌های آرام‌سازی، یادگیری صحبت آهسته‌تر و درمان مشکلات اضطرابی می‌توانند کمک بزرگی به درمان لکنت زبان کنند. با این حال نباید فراموش کرد که مراحل رشد گفتار و زبان برای تمام کودکان یکسان نیست! فقط و فقط گفتار درمانگر است که می‌تواند بهترین راه درمان را با توجه به وضعیت فعلی کودک پیشنهاد کند.

روش‌های درمان اختلالات گفتاری کودک ۶ ساله

تجربه نشان می‌دهد که بهترین و موثرترین شیوه درمان اختلالات گفتاری کودکان، مراجعه به یک گفتار درمانگر متخصص است. تمرین با کتاب گفتار درمانی نیز روشی کم‌هزینه‌تر برای درمان این اختلالات است.

تمرین با کتاب گفتار درمانی

کتاب‌های گفتار درمانی مملو از تمرینات مفید برای تقویت مهارت‌های گفتار و زبان هستند. تمریناتی که اگر به شکل منظم انجام شوند، کودک را برای برقراری ارتباط و تعامل در اجتماع آماده می‌سازند. با این کتاب‌ها می‌توانید گفتار درمانی در منزل را به درستی و به دور از هرگونه اشتباه انجام دهید و از آنها به‌عنوان مکمل جلسات گفتار درمانی کودک ۶ ساله استفاده کنید. البته از آنجا که هر یک از این کتاب‌ها برای درمان اختلال خاصی کاربرد دارند، بهتر است برای انتخاب بهترین کتاب با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.

همچنین مطالعه مقاله گفتار درمانی کودک 4 ساله از دست ندهید.

کمک خواستن از گفتار درمانگر

 فرقی نمی‌کند جلسات حضوری یا غیرحضوری را برای درمان انتخاب کنید، کمک خواستن از یک گفتار درمانگر متخصص بهترین راه درمان مشکلات گفتاری کودکان است. این متخصصان با ارزیابی و تشخیص نوع مشکل کودک، یک برنامه درمانی جامع و کامل متناسب با وضعیت او تدوین می‌کنند و جلسات درمان را دقیقا مطابق آن برنامه پیش می‌برند تا به بهترین نتیجه ممکن برسند.

برای آنکه راحتی کودک و خانواده او در اولویت بماند، استفاده از خدمات گفتار درمانی در منزل توسط درمانگران توان هاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. درمانگران ما برای راحتی هرچه بیشتر شما توان‌خواهان عزیز در منزل شما حضور پیدا می‌کنند و تا پایان روند درمان و بهبودی وضعیت همراه شما هستند تا خیالتان از هر نظر آسوده باشد.

درمانگران حاذق ما با ارزیابی وضعیت کودک ۶ ساله شما و بررسی عواملی که موجب ضعف کلامی و زبانی او شده‌اند، می‌کوشند با مناسب‌ترین تمرینات درمانی این ضعف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌شکل موثر درمان کنند.

کمک درمانگر برای بهبود گفتار کودک 6 ساله

مطالعه مقاله گفتار درمانی کودک 7 ساله از دست ندهید.

نقش والدین در گفتار درمانی کودک ۶ ساله

تمرینات گفتار درمانی کودک ۶ ساله در خانه مکمل جلسات گفتار درمانی با پزشک متخصص هستند و اگر به موازات این جلسات انجام شوند، سرعت بهبودی بیشتر و کیفیت آن بالاتر خواهد بود. توجه داشته باشید که این تمرینات به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین اتاق درمان باشند و عاقلانه نیست که تنها به آنها اکتفا کنید. پیشنهاد میشود مقاله تمرینات گفتاردرمانی برای کودکان را هم از دست ندهید.

۱. به شنیدن حرف‌های کودک علاقه نشان دهید.

مهم‌ترین اصل گفتار درمانی کودکان را فراموش نکنید: بچه‌ها دوست دارند ببینند به حرف‌زدن آنها اهمیت می‌دهید! اکثر بچه‌های ۶ ساله اصول جمله‌بندی را یاد گرفته‌اند و دایره لغات قابل قبولی دارند، با‌ این حال مهارت مکالمه آنها به‌قدری که انتظار می‌رود توسعه نیافته است. چرا؟ چون برای حرف‌زدن به‌اندازه کافی تشویق نشده‌اند! بنابراین در جایگاه والدین باید بتوانید وقت بیشتری به گفتگو با فرزند خردسالتان اختصاص دهید و نوبت حرف زدن او که می‌شود، تماس چشمی را برقرار کرده و تمام توجه خود را به مکالمه بدهید. این‌طوری به کودک می‌فهمانید که وقتی او حرف می‌زند، هیچ چیز به اندازه شنیدن حرف‌هایش برایتان مهم نیست!

۲. برای کودک کتاب بخوانید.

کودکان با تمام دل و جان خود به قصه‌ها گوش می‌دهند و بیشتر لغات و جملات خود را از دل این کتاب‌ها استخراج می‌کنند. دقت کنید کتابی که می‌خرید پر از تصاویر رنگی و خوش‌ رنگ و لعاب باشد تا نگاه کودک را جلب کند. هر بار که یک داستان را برای کودکتان می‌خوانید، از او بخواهید آن را برای شما تعریف کند و با اشتیاق به تعریف‌کردنش گوش دهید. حتی می‌توانید قبل از آنکه داستان را به اتمام برسانید، از کودک بخواهید پایان داستان را حدس بزند و تخیلش را اندکی به چالش بکشد!  

مقاله درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان از دست ندهید.

۳. درباره تصاویر مختلف سوال بپرسید.

از کتابخانه‌ها و لوازم تحریر چند کارت تصویر تهیه کنید. یک کارت عکس درخت داشته باشد، یک کارت عکس ماشین و … . آنها را در اختیار فرزندتان بگذارید و از او بخواهید یکی را در ذهنش انتخاب کند و بی‌آنکه اسمش را به شما بگوید، درباره‌اش توضیح دهد. شما باید حدس بزنید فرزندتان کدام کارت را انتخاب کرده است. این بازی به فرزندتان یاد می‌دهد به جزئیات پیرامون یک موضوع بیشتر دقت کند و مجبور شود از کلمات مختلف برای توصیف آن استفاده کند.

۴. قصه‌گویی بداهه را تمرین کنید.

در ذهنتان چند جمله را پشت هم ردیف کنید و در قالب یک داستان برای فرزندتان بگویید. حالا از او بخواهید این داستان را با جمله‌های ساده ادامه دهد و آنطور که می‌خواهد به پایان برساند. بعد از آنکه داستانش به پایان رسید، بخواهید یک بار دیگر همان داستان را برایتان بگوید. این یک تمرین عالی برای تقویت تمرکز، تخیل و گفتار کودکان ۶ ساله است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید.

حرف پایانی

گفتاردرمانی با کتاب و رسانه‌های آموزشی هرچقدر هم مفید باشند، بهترین نتیجه از جلسات گفتاردرمانی زمانی حاصل می‌شود که توسط یک درمانگر باتجربه انجام گیرد تا روند درمان به شکل اصولی طی و طبق یک برنامه مشخص شود. همانطور که از قدیم گفته‌اند، باید کار را به یک کاردان حرفه‌ای سپرد تا بهترین نتیجه را دید. بنابراین از اهمیت جلسات گفتار درمانی غافل نشوید و به توصیه‌های درمانگر پایبند باشید تا بهترین نتایج حاصل شود.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا چیزهای بیشتری درباره گفتار درمانی کودک ۶ ساله می‌دانید، در بخش نظرات مشتاق شنیدن تجربه‌های شما عزیزان هستیم.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط