آیا فیزیوتراپی در دوران بارداری بی خطر است؟

فیزیوتراپی در دوران بارداری

بارداری یکی از زیباترین مراحل زندگی یک زن است، اما درد و کشمکش های خودش را دارد. زنان باردار از چندین درد و مشکل رنج می برند. فیزیوتراپی یک درمان پزشکی شامل ماساژ، گرمادرمانی، ورزش و الکتروتراپی است. هیچ نوع دارو و جراحی در کار نیست که راه را برای درمان بیماری های دوران بارداری کاملاً مناسب می کند زیرا مصرف دارو یا جراحی در این زمان می تواند برای سلامتی جنین شما خطرناک باشد.

بارداری و زایمان رویدادهای چالش برانگیزی برای بدن یک زن هستند. در این دوره، زنان اغلب با درد و ناراحتی در پشت و مفاصل لگن دست و پنجه نرم می کنند. با انجام تمرینات فیزیوتراپی در دوران بارداری زنان می توانند از بروز برخی از این مشکلات جلوگیری کنند و راهنمایی هایی لازم را در مورد درمان های مناسب دریافت کنند.

این مشکلات معمولاً مربوط به عضلات شکم و کف لگن است و می توانند به صورت مشکل در نگه داشتن ادرار، مدفوع یا باد شکم، درد در حین مقاربت، احساس افزایش فشار در پرینه یا شکاف بین عضلات شکم به نام دیاستاز رکتوس شکم ظاهر شوند.

همه اینها مشکلاتی هستند که می توانند ناشی از بارداری و زایمان باشند و تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت روحی و جسمی زنان داشته باشند.

در دوران بارداری چه اتفاقی برای بدن یک زن می افتد؟

در دوران بارداری حتی قبل از اینکه برآمدگی شکم ظاهر شود، بدن تغییرات عمده ای را تجربه می کند.

وضعیت بدن و نحوه حرکت بدن تغییر می کند، وزنی که روی مفاصل بوده افزایش می یابد و ماهیچه ها، رباط ها و بافت های نرم انعطاف پذیرتر و قابل ارتجاع تر می شوند تا به لگن اجازه کشش داده شود تا کودک را در خود جای دهد.

همه این تغییرات به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد و بسیار مهم هستند. آنها باید به وجود بیایند تا بدن برای ایجاد یک انسان زیبا آماده شود و به نوزاد اجازه دهد تا تقریباً در 9 ماه بعد در شکم رشد کند.

برخی از زنان در دوران بارداری احساس بسیار خوبی دارند و تقریباً هیچ علامتی ندارند. با این حال، بسیاری از زنان باردار از درد کمربند لگنی و کمردرد در دوران بارداری رنج می برند و تقریباً 7٪ از زنان حتی پس از زایمان نیز همچنان با درد دست و پنجه نرم می کنند.

همچنین مشخص شده است که 30 تا 50 درصد زنان در دوران بارداری دچار بی اختیاری ادرار می شوند و اگرچه این علائم شایع به نظر می رسند، اما طبیعی نیستند و قابل درمان و پیشگیری هستند. اگر درمان نشوند ممکن است در طول زمان بدتر شوند.

مشکلات ساختاری متداول و عوارض دوران بارداری

عوارض دوران بارداری برای هر زنی متفاوت است. در حالی که برخی از درد مچ پا شکایت می‌کنند، برخی دیگر از کمردرد شدید شکایت می‌کنند، کمردرد بیشترین شیوع را دارد و تقریباً 70٪ از زنان باردار از همین مسئله شکایت دارند اما برخی از زنان هستند که از هر دو شکایت دارند.

چند مشکل ساختاری رایج را که در این زمان ایجاد می شود:

کمردرد

یکی از شایع ترین دردهایی که زنان در طول بارداری با آن روبرو می شوند، کمردرد است. با رشد جنین، عضلات شکم یک زن نیز رشد می کند. این عضلات به سمت جلو منبسط می شوند و در نتیجه باعث فشار بر عضلات کمر می شوند. معده بزرگتر می شود، ماهیچه های شکم کشیده می‌شود و بر کمر فشار می‌آورد و باعث کمر درد در فرد می‌شود. اگر کمردرد روی حرکات شما تاثیر می‌گذارد فیزیوتراپی راهی‌ است که باید روی آن تمرکز کنید.

کمردرد
عوارض دوران بارداری

درد مچ دست و دست

زنان باردار با تغییرات هورمونی زیادی مواجه می شوند. درد مچ دست و دست معمولاً در نتیجه تغییرات هورمونی  شخص است که باعث ایجاد نوعی سستی یا شلی در عضلات می شود. اگر مچ دست و دست شخص در زمان بارداری درد می کند ممکن است مربوط به هورمون هایش باشد.

درد لگن و کشاله ران

همانطور که در بالا ذکر شد، بارداری باعث کشیدگی عضلات شکم می شود. علاوه بر این، رباط ها و عضلات در ناحیه لگن نیز کشیده می شوند و باعث درد مفصل ران و کشاله ران می شوند.

درد مچ پا

درد مچ پا معمولاً در اواخر بارداری به وجود می‌آید . به دلیل شکم در حال رشد مادر، وزن بدن بیش از حد بر روی پاها و مچ پا قرار می گیرد. همچنین راه رفتن دشوار می شود و این روی مچ پا نیز تأثیر می گذارد و باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود.

تمرینات درمانی مناسب برای درد عصب سیاتیک نیز در دوران بارداری برای تسکین درد و ایجاد راحتی توصیه می شود.

درد مچ پا
عوارض دوران بارداری

از دیگر عوارض دوران بارداری می توان به مشکلات فشار خون و دیابت مربوط به دوران بارداری، استرس و فشارهای روانی و حساسیت لثه و غیره اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مطلب 10 موردی که ممکن است در زمان بارداری غافلگیر کنند مراجعه نمایید.

چرا برخی از زنان عوارض دوران بارداری را تجربه می کنند؟

همه زنان عوارض دوران بارداری را تجربه نمی کنند، بنابراین اگر باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید، لازم نیست نگران باشید.

عوامل تأثیرگذاری وجود دارند که می توانند زنان را مستعد داشتن این مشکلات کنند. زنانی که سابقه قبلی کمردرد، درد کمربند لگنی یا اختلال عملکرد کف لگن دارند و حجم کاری بالایی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به درد کمربند لگنی و کمردرد در دوران بارداری و پس از زایمان هستند.

خطرات ابتلا به افتادگی اندام لگن در زنان با افزایش سن و تعداد زایمان، سابقه خانوادگی افتادگی، ضعف عضلات کف لگن، چاقی، بلند کردن مکرر اجسام و یبوست مرتبط است.

چرا زنان باردار باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنند؟

تغییرات هورمونی که مسئول افزایش ظرفیت عضلات (کف لگن، شکم و بافت های نرم اطراف لگن) در طول بارداری هستند، می توانند باعث ایجاد پتانسیل تحرک بیش از حد مفاصل شوند.

با افزایش وزن و احتمال وجود سابقه کمردرد یا درد لگنی قبلی، امکان ایجاد عوارض دوران بارداری به صورت بالقوه افزایش می یابد.

ماهیچه هایی که قبلاً سفت، ضعیف و تحت تأثیر مشکلات قبلی بودند، ممکن است نتوانند از عهده تثبیت لگنی که اکنون بیش از حد متحرک است، بر بیایند.

عوارض دوران بارداری
عوارض دوران بارداری

علاوه بر این، ماهیچه ها باید همه چیز را در جای خود نگه دارند، در حالی که فشار داخل شکم (فشار داخل شکم ناشی از رشد کودک و اعمال روزمره مانند سرفه، خنده و وزنه زدن) در طول 9 ماه افزایش می یابد.

زنان باردار هرگز نباید درد را نادیده بگیرند. در اینجا به چند دلیل که شخص چرا باید در دوران بارداری به یک فیزیوتراپیست مراجعه کند اشاره می‌کنیم:

در تسکین دادن به درد کمک کند

یکی از موثرترین و ایمن ترین راه های مقابله با دردهای ساختاری رایجی که در دوران بارداری به وجود می آید، فیزیوتراپی است. این مورد به خصوص در صورت داشتن سابقه صدمات بسیار توصیه می شود. ماساژها، گرمادرمانی و تمرینات می تواند عضلات و رباط های کشیده را شل کند و به تقویت استخوان ها و مفاصل کمک کند.

به تغییرات پیش آمده بدنی کمک کند

بدن شخص در دوران بارداری با سرعت بالایی در حال تغییر است. فقط در طی نه ماه، میزان تغییراتی که ایجاد می کند غیرقابل تصور است، مثل تغییرات هورمونی و تغییرات کششی. با کمک فیزیوتراپی می توانید با این تغییرات کنار بیایید و خود را برای آنها آماده کنید.

می تواند شما را برای آن روز بزرگ آماده کند

می توانید از فیزیوتراپیست خود بخواهید چندین تمرین را که به شما کمک می کند تا در زمان زایمان احساس راحتی کنید به شما معرفی کند. آماده سازی بدن برای زایمان می تواند احتمال آسیب به لگن را تا مقدار بسیاری کاهش دهد. به علاوه به شما قدرت بیشتری در روند زایمان می بخشد.

توانبخشی کف لگن

بارداری تأثیر زیادی در کف لگن دارد. با آموزش و تمرینات مناسب همراه با فیزیوتراپی، می توانید فشار وارد بر عضلات لگن، اعصاب و بافت های همبند را کاهش دهید.

فعالیت بدنی زنان در دوران بارداری و دوره پس از زایمان، مزایایی را برای سلامت مادر و جنین به همراه دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش زایمان سزارین، بهبود روند زایمان طبیعی
  • روند بهبودی سریعتر پس از زایمان
  • پیشگیری از افسردگی پس از زایمان
  • جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری
  • کاهش خطر چاقی در بارداری
  • کاهش عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی (فشار خون بارداری)، دیابت بارداری (GDM)، مارکوزومی جنین، وزن کم هنگام تولد.

چه گزینه های درمانی برای فیزیوتراپی در زمان بارداری در دسترس هستند؟

در اینجا چند گزینه درمانی وجود دارد که برای زن باردار مناسب است:

  • درمان کمردرد
  • تمرین عضلات کف لگن
  • تمرینات ثبات تنه
  • آموزش وضعیت و حالات مختلف بدن
  • فیزیوتراپی تحریک الکتریکی در دوران بارداری
  • تنظیم مفاصل
  • آموزش برای انعطاف پذیری
  • ماساژ برای رفع استرس و فشار عضلات

چگونه فیزیوتراپی در دوران بارداری به فرد کمک می کند؟

در مجموع، ثابت شده است که فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری یا درمان درد و مشکل در دوران بارداری است. بهترین بخش در مورد این نوع درمان این است که به شخص کمک می کند تا خود را برای مسائل پس از بارداری نیز آماده کند در نتیجه کار را آسان تر می کند.

مدتهاست که از فیزیوتراپی برای درمان درد و کمک به ترمیم عضلات استفاده می شود. انتخاب روش درمانی مناسب در دوران بارداری مطمئناً می تواند به شخص کمک کند تا از برخی از دردهای خسته کننده خلاص شود.

درصد بالایی از زنان از وزن توصیه شده فراتر می روند. افزایش وزن دوران بارداری (GWG) بیش از حد با خطر بالای ابتلا به دیابت بارداری (GDM)، فشار خون بالا، زایمان سزارین و حفظ وزن اضافی پس از زایمان همراه است. فعالیت بدنی منظم در دوران بارداری می تواند اضافه وزن بارداری را به طور متوسط 3.2 کیلوگرم در مقایسه با زنانی که به طور منظم ورزش نمی کنند کاهش دهد.

زنان باردار ممکن است دچار افزایش لوردوز کمری شوند که نشان داده شده است که در شیوع (50 درصد) کمردرد در زنان باردار نقش دارد. یک برنامه تمرینی کلی برای کل بدن و تمرینات تثبیت کننده کمر می تواند به کاهش شدت کمردرد کمک کند.

بارداری همچنین می تواند زمان تغییرات عمده عاطفی باشد. بسیاری از زنان دچار تغییرات خلقی و حتی افسردگی قبل از تولد می شوند. مطالعات اخیر میزان شیوع افسردگی در دوران بارداری را بین 10 تا 20 درصد تخمین زده اند.

زنانی که در دوران بارداری تناسب اندام خود را حفظ می کنند، آرامش بیشتری دارند و با فشارهای عاطفی و فیزیولوژیکی بارداری بهتر کنار می آیند. این امر به تعدادی از اثرات مثبت ورزش مانند مدیریت وزن، تصویر خود از بدن و عزت نفس بهتر، بهبود خواب و افزایش سطح انرژی نسبت داده می شود. همچنین ثابت شده است که ورزش در درمان افسردگی دوران بارداری موثر است.

فیزیوتراپی در دوران بارداری
فیزیوتراپی در دوران بارداری

زنان بارداری که ورزش منظم دارند می توانند درد کمتر و زایمان کوتاه‌تری را تجربه کنند. این امر به تأثیر ورزش در القای تغییرات متابولیک و هورمونی که ممکن است بر انقباض و استقامت رحم تأثیر بگذارند، مرتبط می شود.

برای دریافت بهترین خدمات فیزیوتراپی در منزل، کافی است روی لینک مربوطه کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کرده و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

توان هاب، سلامتی شما دغدغه ماست

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.