بازی های گفتاردرمانی کودکان

بازی های گفتاردرمانی کودکان

بازی های گفتاردرمانی کودکان با هدف لذت بردن کودک از جلسه گفتاردرمانی و افزایش راندمان جلسه و یادگیری بهتر کودکان انجام می گیرند. وقتی صحبت از بچه ها می شود، یک چیز در همه جا رایج است: همه آنها عاشق بازی ها و فعالیت ها هستند. بسیاری از متخصصان گفتاردرمانی (SLP) دوست دارند بازی های گفتاردرمانی را در تمرینات خود ادغام کنند. آنها از بازی ها به عنوان پاداش استفاده می کنند یا از بازی های متناسب با نیازهای مراجعان خود در جلسات گفتاردرمانی در منزل و یا در کلینیک استفاده می کنند.

این بازی ها نه تنها برای درمان استفاده می شوند بلکه می توانند در خانه برای تشویق رشد گفتار و زبان و تقویت درس های آموخته شده نیز مورد استفاده قرار گیرند. این بازی ها همچنین مهارت های اجتماعی شدن مانند تعامل و نوبت دهی را به کودکان آموزش می دهند که بخش مهمی از رشد ذهنی و جسمی هستند. بسیاری از گفتاردرمانگرها بازیهای مشابهی را در تمرینات خود توصیه و استفاده می کنند.

برای اینکه تمرینات گفتاردرمانی مؤثرتر باشند، تمرین خارج از جلسات درمانی بسیار مهم هستند. صرف نظر از اینکه شما و فرزندتان به دنبال چه اهداف خاصی در گفتاردرمانی هستید، تمرین هر روز به فرزند شما اجازه می دهد تا در جهت دستیابی به این اهداف پیشرفت کند. تکمیل تمرینات گفتاردرمانی در منزل به کودک اجازه می دهد تا مهارت هایی را که هر روز و در شرایط روزمره یاد می گیرد تمرین کند. تمرین همچنین می تواند در بسیاری از بازی هایی که قبلاً انجام می داده اند و اسباب بازی های مورد علاقه آنها گنجانده شود.

درمان مبتنی بر بازی

هیچ کس دوست ندارد کاری را انجام دهد که می داند در آن بارها و بارها به مشکل برمیخورد. و بچه ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. درمان و تمرینات گفتاردرمانی مرتبط با توسعه مهارت های زبانی و ارتباطی می تواند زمان بر باشد. به همین دلیل است که متخصصان گفتاردرمانی باید با نحوه ایجاد انگیزه و علاقه به کودک در طول جلسه مبتکر باشند. بازی یکی از بهترین روش ها برای این کار است.

معرفی سناریوهای بازی یا بازی هایی که با علاقه کودک همراه است، حس کنجکاوی طبیعی او را جلب می کند، می تواند به او در ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری و ایجاد انگیزه برای مشارکت کمک کند. در اصل، کودک شما در حال تمرین صدای گفتار، کلمه جدید، جمله یا کار در جهت رسیدن به هدف دیگر است، همه این ها در حالی است که از بازی مورد علاقه خود لذت می برد.

علاوه بر این، ما می دانیم که بازی نه تنها از نظر زبانی، بلکه از نظر اجتماعی، احساسی، جسمی و شناختی نیز با رشد کودک ارتباط دارد. با گنجاندن بازی در درمان، ما همچنین می توانیم توانایی کودک را برای بازی در زمینه وسیع تری پرورش دهیم، به او در درک نوبت دهی و افزایش دامنه مهارت های ارتباطی خود کمک کنیم.

چگونه شادی و تفریح را در برنامه درمانی بگنجانیم؟

در یک درک رو به رشد، ما چند استراتژی کلیدی را اجرا می کنیم تا مطمئن شویم کودکانی که با آنها کار می کنیم انگیزه خود را حفظ کرده و به اهداف خود در محیطی سرگرم کننده برسند:

علایق را در نظر بگیرید

به زبان ساده، اگر کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کرده و آن را درک کند، بیشتر به آنچه که شما می گویید و انجام می دهید علاقه مند خواهد شد. با معرفی کتاب ها و بازی هایی که با علایق آنها مطابقت دارد، از ماشین های آتش نشانی، عروسک ها، حیوانات گرفته تا فضانوردان؛ ما می توانیم توجه فرزند را جلب کرده و در طول جلسه با انگیزه نگه داریم.

برای اطلاعات درباره کودکان اوتیسم می توانید مقاله گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم مطالعه نمایید.

قدم به قدم جلو بروید

شکستن تمرینات گفتاردرمانی بزرگتر و سخت تر به قطعات کوچکتر می تواند برای کودکان بسیار خوشایند باشد. ما دریافته ایم که انجام بسیاری از فعالیتهای کوچکتر، همراه با حرکت، بازی یا استراحت های کوتاه، بهتر از یک فعالیت طولانی است.

هیجان مسری است

اگر در تمرینات گفتاردرمانی احساس خستگی کنید، به احتمال زیاد کودک نیز چنین احساسی خواهد داشت. به همین دلیل است که باید مطمین باشیم در انجام هر کاری سرزنده و با انرژی هستیم. اگر کودک خسته باشد نمی تواند بهترین کار خود را انجام دهد، بنابراین ما باید اطمینان حاصل کنیم که این کارها هم برای گفتاردرمانگر و هم برای کودک لذت بخش است.

پاداش کوچک، نتیجه بزرگ

همه ما دوست داریم برای کار خوبی که انجام می دهیم پاداش بگیریم و کودکان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. با ارائه پاداش های کوچک در طول تمرینات گفتاردرمانی، ما اعتماد به نفس کودک را بالا می بریم و او را تشویق می کنیم تا به تلاش خود ادامه دهد، و این چیزی است که ما برای دیدن نتایج بهتر به آن نیاز داریم.

مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

به تمرینات گفتاردرمانی هیجان ببخشید

ترکیب تحرک و موسیقی در یک جلسه گفتاردرمانی می تواند راهی عالی برای بالا بردن روحیه، بهتر کردن حال و هوا، دور کردن توجه کودک از ناامیدی یا چالش برانگیز بودن کار و کاهش استرس باشد. انجام کاری جدید و غیرمنتظره، به ویژه اگر شامل تحرک باشد، می تواند همان چیزی باشد که برای افزایش نتایج یک جلسه مورد نیاز است.

ما از طریق سرگرمی یاد می گیریم. این لحظات سرگرم کننده هستند که به یاد می آوریم. سرگرمی به ما انگیزه می دهد، به ما در تعامل کمک می کند و بیشتر از همه، تضمین می کند که از کاری که انجام می دهیم لذت می بریم. سرگرمی امر مهمی در دنیای کودکان است، زیرا همه چیز در مورد آن است.

اینطور به قضیه نگاه کنید که سرگرمی مانند نور است. بدون تفریح، فقط بر روی خود چالش پیش رو تأکید می شود که تاریکی را سبب می گردد. وقتی سرگرمی را اضافه می کنیم، نور به داخل می تابد و می تواند به رشد کودک شما کمک کند.

هیجان در تمرینات گفتاردرمانی

برای اطلاعات بیشتر درباره گفتاردرمانی کودک می توانید مقاله گفتاردرمانی کودکان را مطالعه نمایید.

چرا گفتاردرمانگرها در جلسات درمانی از بازی های گفتاردرمانی کودکان استفاده می کنند؟

اگر قبلا در تمرینات گفتاردرمانی این قضیه را مشاهده کرده اید و یا در انتظار اولین جلسه درمانی هستید، ممکن است تعجب کنید که چرا درمانگر خود را با بازی های کوچک به کودک نزدیک می کند. جدا از ارائه سرگرمی، بازی ها به دلایل مهم در جلسات گفتاردرمانی استفاده می شوند:

  1. حمایت از کمرویی اولیه: برخی از کودکان ممکن است هنگام شروع درمان احساس کمرویی کنند. اگر آنها نسبت به مشکلات خود آگاهی داشته باشند، تعامل با شخص جدیدی که در اینجا برای کمک به چالش های آنها حضور دارد ممکن است آخرین کاری باشد که می خواهند انجام دهند. با انجام یک بازی می توان بر کمرویی اولیه غلبه کرد. شادی و خنده راه های خوبی برای ایجاد ارتباط با یک درمانگر جدید است.
  2. احساس موفقیت: تمرینات گفتاردرمانی می تواند یک فرم درمانی فشرده و فردی باشد. وقتی چالش ها وجود دارند، بازی ها می توانند راهی عالی برای ایجاد احساس موفقیت در کودکان باشند. با ادغام بازی ها در تمرینات گفتاردرمانی، کودکان ممکن است احساس کنند که در موقعیت آگاهی و دانستن یا کنترل فضا هستند (مخصوصاً اگر برنده شوند یا نحوه بازی را به درمانگر آموزش دهند!). این احساس اعتماد به نفس می تواند مشارکت بیشتری را ایجاد کند که در نتیجه آن پیشرفت را بهتر می کند.
  3. مبارزه با ریسک: کارهای چالش برانگیز دارای ریسک ذاتی هستند. خطر تلاش و شکست، خطر ناموفق بودن و البته ریسک تلاش مجدد. بازی می تواند نوعی انگیزه بیرونی باشد که می تواند با احساس خطر مبارزه کند. “سرگرم کننده” بودنی که یک بازی ارائه می دهد باید متناسب با خطر تلاش برای انجام یک کار چالش برانگیز باشد.
  4. پشتیبانی از آمادگی بدن و ورودی حرکات ظریف: با انتخاب گزینشی در انتخاب بازی، می توانیم به طور استراتژیک به کودکان فرصت هایی برای حرکت کل بدن را ارائه دهیم. این حرکت کل بدن می تواند بدن را برای یادگیری آماده کند. با انتخاب بازی هایی با عناصر حرکتی ظریف، ما همچنین می توانیم گزینه ای را برای مشغول نگه داشتن دست ارائه دهیم. وقتی بدن برای یادگیری آماده می شود، توجه و مشارکت راحت تر به دست می آید.
  5. ارائه تقویت متمایز: بازی ها می توانند راهی عالی برای تقویت کنندگی باشند. یعنی، ما می توانیم به تلاش یا موفقیت کودک پاداشی متناسب ارائه دهیم. با این کار می توانیم بزرگترین پاداش یا بیشترین پاداش را برای زمان هایی که کودک کوچک ما بسیار تلاش کرده یا به هدف جدیدی رسیده است کنار بگذاریم. این پاداش می تواند به تشویق پیشرفت مداوم کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید.

بازی های گفتاردرمانی کودکان کدام است؟

چرا تمرینات گفتاردرمانی باید سرگرم کننده باشد؟

به عنوان گفتاردرمانگر ، باید فهمید که چگونه کودک مهارت جدیدی را به بهترین نحو یاد می گیرد، و همچنین این که چگونه نحوه بیان یک صدای خاص یا استفاده از کلمات جدید برای صحبت در مورد محیط خود را یاد می گیرد. هرچه کودکان بیشتر سرگرم شوند، آموزش آنها آسان تر خواهد بود.

هر کودکی از نظر انگیزه متفاوت است. یافتن ابزارها یا بازی های مناسب برای ایجاد انگیزه در فرزند شما کلید موفقیت گفتاردرمانی او است.

کودکان هنگام تفریح بیشترین تلاش خود را انجام می دهند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مشارکت دادن کودکان در فرایند یادگیری نتایج بهتری را به بار می آورد. در اینجا به 5 دلیل اشاره می شود که چرا تمرینات گفتاردرمانی کودک شما باید سرگرم کننده باشد!

مطالعه مقاله گفتاردرمانی برای کودکان کم شنوا پیشنهاد می شود از دست ندهید.

بیشتر تلاش می کنند

بچه ها وقتی سرگرم می شوند بیشتر کار خواهند کرد. کودکان بسیار مصمم هستند که چیزی را یاد بگیرند که شامل یک فعالیت سرگرم کننده باشد!

سریعتر یاد می گیرند

استفاده از بازی های انگیزشی یا پاداش می تواند به کودکان کمک کند تا سریعتر یاد بگیرند. اغلب استفاده از نمودارهای پاداش در تمرینات گفتاردرمانی باعث می شود کودکان بسیار انگیزه داشته باشند که به سرعت از طریق نمودار پاداش حرکت کنند. هر چه سریعتر مهارت خود را بیاموزند، پاداش سریعتر به دست می آید!

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمرینات کودک برای گفتاردرمانی به مقاله 14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان مراجعه نمایید.

آموخته های خود را به سرعت فراموش نمی کنند

استفاده از ابزارهای یادگیری جذاب و سرگرم کننده به کودکان اجازه می دهد تا در مورد گفتار و زبان به طور انتقادی فکر کنند. تفکر انتقادی درباره اطلاعات به کودک کمک می کند تا درباره دنیای خود ارتباط برقرار کند. این امر به آنها کمک می کند اطلاعات را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.

مدت بیشتری تمرکز دارند و توجه می کنند

مطالعات نشان داده است که وقتی کودک به یک کار علاقه مند است، می تواند برای مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به زمانی که علاقه ای ندارد، به انجام آن بپردازد. عنوان متخصص گفتاردرمانی، همیشه سعی کنید که از مطالب سرگرم کننده و جذاب برای مراجعان استفاده کنید تا همیشه توجه آنها را جلب کنید. کودکان وقتی توجه می کنند، یاد می گیرند!

آنها خواهند خواست بارها و بارها تمرینات گفتاردرمانی را انجام دهند

یادگیری مهارت گفتاری و زبانی جدید نیاز به تمرین و راهنمایی متخصص گفتاردرمانی دارد تا مطمئن شوید فرزندتان مهارت جدید خود را به درستی می آموزد. ما می خواهیم فرزندان مان از اینکه برای یادگیری و تمرین مهارت های جدید خود تمرینات گفتاردرمانی را انجام می دهند خوشحال باشند. اگر جلسات گفتاردرمانی در منزل یا کلینیک برای کودک جذاب باشد، خود کودک برای ادامه آن مشتاق خواهد بود.

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره بازی و اسباب بازی کودکان می توانید مقاله 11 اسباب بازی گفتار درمانی برای کمک به تکامل گفتار را مطالعه نمایید.

نکات مهم برای خرید بازی برای کودکان خردسال

نکات زیر را برای انتخاب بازی های گفتاردرمانی کودکان خردسال در نظر داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که مهره های بازی به اندازه کافی بزرگ هستند که نمی توان آنها را بلعید.
  • بازی هایی با اجزای شکننده مانند کارت هایی که می توانند پاره شوند مناسب نیستند.
  • قوانین باید تا حد امکان ساده باشند. معمولاً کافی است یک کودک نوپا بدون رعایت قوانین دیگر، فقط منتظر نوبت خود بماند!
  • بازی ها باید روشن و از نظر بصری تحریک کننده باشند تا توجه کودکان خردسال را جلب کنند.
  • اگر می خواهید از بازی برای گروهی از کودکان در سنین یا توانایی های مختلف استفاده کنید، توجه کنید که بازی چقدر با رده سنی آن ها سازگار است.
  • به یاد داشته باشید که کودک نوپای شما برای حفظ علاقه به بازی، نیاز دارد تا زود زود برنده شود! خوب است که اگر بازی را بتوان توسط بزرگسالان ناظر کمی “تنظیم” کرد تا اطمینان حاصل شود که همه به نوبت برنده می شوند.
نکات مهم برای خرید بازی برای کودکان خردسال

برای خرید بازی های مناسب برای تمرینات گفتاردرمانی کودکان خود می توانید با متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط