۱۱ اسباب بازی گفتار درمانی برای کمک به تکامل گفتار

اسباب بازی گفتار درمانی

اسباب بازی گفتار درمانی: هیچ چیز برای کمک به تکامل گفتاری کودک بهتر از اسباب بازی نیست. از هر آسیب شناس گفتار و زبانی که سوال کنید به شما خواهند گفت که بهترین شیوه برای تسریع تکامل تکلّم کودک، بازی کردن با اوست و هنگامی که او برای بازی جلو آمد، اسباب بازی ها وسایلی سودمند برای ارتقای تکلّم و مهارت های گفتاری کودک تان خواهند بود.

با این که اسباب های زیادی وجود دارد اما همه آن ها مناسب نیستند. ممکن است با خود فکر کنید که پیانوهای رنگارنگی که با فشار دادن دکمه هایشان ترانه حروف الفبا را پخش می کنند عالی هستند اما این طور نیست. اسباب بازی های الکتریکی قدرت تصویرسازی کودک را محدود می کنند چرا که کودک احتیاج ندارد کاری کند تا وسیله مذکور او را سرگرم کند.

بهترین نوع از اسباب بازی گفتار درمانی که تکامل گفتار و زبان را تحریک می کنند آن هایی هستند که این امکان را به کودک می دهند تا تحرک داشته باشند و با دست شان با آن بازی کنند. بنابراین دفعه بعد که به اسباب بازی فروشی رفتید نکاتی که ذکر خواهد شد را برای خرید اسباب بازی های مناسبِ تمرینات گفتاردرمانی در نظر بگیرید:

  • اسباب بازی های با کیفیت بالا که ریتم ایجاد کنند.
  • اسباب بازی هایی که فرزندتان دوست دارد؛ مانند ماشین ها، حیوانات، عروسک ها، نقاشی و غیره.
  • اسباب بازی هایی که قدرت تخیّل کودک را تقویت می کنند؛ مانند بلوک های خانه سازی چوبی.
  • تلاش کنید تا اسباب بازی هایی نگیرید که با باتری کار می کنند.
  • اسباب بازی هایی که کودک را به فعالیت های پُرتحرک تشویق کند؛ مانند یک توپ.

مطالعه مقاله دیر حرف زدن کودک؛ دلایل و روش های درمان از دست ندهید.

اسباب بازی گفتار درمانی ایده آل برای کودکان

اکنون به چند نوع از اسباب بازی گفتار درمانی که توسط آسیب شناسان گفتار و زبان در حین انجام تمرینات گفتاردرمانی استفاده می شوند اشاره می کنیم:

  • بلوک های چوبی

کودکان به خانه سازی با بلوک ها علاقه دارند. اگر آن دسته از بلوک هایی را بخرید که رنگارنگ بوده و حروف الفبا روی آن ها چاپ شده اند، می توانید به تدریج راجع به بلوک قرمز یا بلوکی که رویش حرف الف نوشته شده است صحبت کنید. می توانید کلماتی مانند «بلند»، «بالا» و «روی» را آموزش دهید.

برای اطلاعات کافی درباره بازی های گفتاردرمانی کودکان پیشنهاد می شود مقاله مورد نظر که بازی های گفتاردرمانی کودکان نام دارد مطالعه نمایید.

  • فنجان های تو در توی رنگارنگ

کودک شما بسیار به چیدن مداوم آن ها در یکدیگر علاقه خواهد داشت! آن ها می توانند با فنجان ها در ماسه و آب بازی کنند. این فنجان های تو در تو اسباب بازی گفتار درمانی های خوبی برای آموزش رنگ ها، اندازه ها، شمارش و اَشکال هستند.

  • اسباب بازی های تحرکی

توپ ها، زنگوله ها، ماشین های کوکی و طبل ها از جمله اسباب بازی های تحرکی هستند. آن ها کودک تان را به انجام کارها و بلند بلند تعریف کردن آن ها تشویق می کنند؛ به عنوان مثال هنگامی که توپ را بر زمین می کوبید بگویید «بوم». فرزندتان با این اسباب بازی گفتار درمانی این کلمه را یاد گرفته و بالاخره هنگامی که توپ را پرتاب می کند این کلمه را تکرار خواهد کرد. درباره گفتاردرمانی بزرگسالان چه می دانید ؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

  • بلوک های در هم قفل شدنی

این بلوک های رنگارنگ کاربردهای زیادی دارند. شما و کودک تان می توانید زمان نامحدودی را به ساختن ساختمان ها و خراب کردن آن ها بپردازید. قدرت تخیّل کودک در این فعالیت با کمک شما تحریک شده و خلاقیّت وی در حین ساختن ساختمان های گوناگون به اوج خود می رسد.

  • نقش بازی کردن

کودکان عاشق بازی کردن با غذایشان هستند. آن ها دوست دارند تظاهر به آشپزی کنند. شما می توانید از این طریق به کودک خود مفاهیم صبحانه، ناهار، شام، سبزیجات و تخم مرغ را آموزش دهید.

می‌خواهید بهترین خدمات گفتاردرمانی در منزل دریافت کنید؟ برای مشاوره رایگان ثبت درخواست کنید یا تماس بگیرید.

  • اسباب بازی های شنی

بازی در شن یک فعالیت فوق العاده برای کودکان است که برای انجام آن تنها به یک بیلچه و سطل احتیاج دارید. این فعالیت سبب تقویت مهارت های حرکتی و زبانی می شود. شما می توانید کلماتی مانند «بریز»، «بکّن» و «شن» و بسیاری از کلمات دیگر را به دامنه واژگان فرزند خود بیافزایید.

همچنین برای اطلاعات درباره کودکان اوتیسم می توانید مقاله گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم مطالعه نمایید.

  • ذرّه بین

یک ذرّه بین بخرید و دریچه جدیدی را به دنیای کودک بگشایید. با آن به حشرات کوچک، گیاهان و اشیای دیگر نگاه کنید. این امر موجب آگاهی بیش ترِ کودک از دنیای اطرافش گشته و به او آرام بودن و احترام به طبیعت را آموزش می دهد. کسی چه می داند؛ شاید او آلبرت انیشتین بعدی باشد!

  • مزرعه ها، خانه ها و اصطبل

چند خانه، اصطبل و چند حیوان را برای کودک بسازید و یا بخرید تا او ساعت ها به آن ها مشغول شود. در حین این بازی می توانید کلماتی از قبیل «گاو»، «اسب» و «خروس» و بسیاری از کلمات را به دامنه لغات کودک بیافزایید. همچنین می توانید به همراه کودک تان حیواناتی که متعلّق به روستا بوده و حیواناتی که می توانند در خانه باشند را جدا کنید و در مورد مکان مناسب برای آن ها تصمیم بگیرید. این تمرین یکی از بهترین تمرینات گفتاردرمانی است که می توانید آن را با کودک خود انجام دهید و در حین آن نیز ترانه بخوانید.

درباره گفتاردرمانی بزرگسالان چه می دانید ؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

  • برچسب

برچسب ها راه خوبی برای انگیزه دادن و آموزش به کودکان بزرگ تر هستند. شما می توانید از این برچسب ها برای تشویق کودک به انجام کارها و یا ساخت داستان های گوناگون و آموزش کلمات جدید به فرزندتان استفاده کنید.

  • حباب ساز

کودک تان عاشق این اسباب بازی گفتار درمانی خواهد شد! این که یک حباب از دستگاه حباب ساز بیرون بیاید برای کودک مانند جادوی محض خواهد بود. می توانید تمایز بین آواهایی مانند «ب» و «پ» را در قالب کلماتی مثل «حباب» و «پوپ» با کودک تمرین کنید. کودکان می توانند شور و اشتیاق خود از پدیدار شدن یک حباب را در قالب چند کلمه بیان کنند.

پیشنهاد می دهیم مقاله گفتاردرمانی کودکان را مطالعه نمایید.

حباب ساز، اسباب بازی گفتار درمانی
  • یک مجلّه تهیه کنید

مجلّاتی مانند مجلّه کودک و سایر مجلّات بازی و سرگرمی فعالیت ها، عکس ها و اطلاعات بسیار زیادی داشته و برای اجرای تمرینات گفتاردرمانی ایده آل هستند. فرزند شما به دنبال این است که با شما بنشیند و به مجلّه نگاه کند. به همراه کودک تان عکس های مجلّه را نام گذاری کنید و کلمات جدیدی بیاموزید.

برای اطلاعات بیشتر درباره تمرینات گفتاردرمانی کودکان می توانید مقاله 14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان مطالعه نمایید.

در مورد جنسیّت فرزندتان نگران نباشید

آیا به این فکر می کنید که در حین خرید اسباب بازی گفتار درمانی مبادا برای پسرتان عروسک خریده و یا برای دخترتان یک ماشین بخرید؟ انجمن های بین المللی اظهار می دارند که دخترها و پسرها باید با همه انواع اسباب بازی ها بازی کنند تا مهارت های حسّی و حرکتی شان تکامل یابد.

ممکن است فکر کنید هر اسباب بازی برای جنسیّت خاصی طراحی شده است اما آیا می دانستید که حتی دخترها هم از بازی های دارای تعامل اجتماعی و حلّ مساله با ماشین نیز سود می برند؟ همچنین پسرها نیز مانند دخترها باید از فرصت بازی با سِت های آشپزخانه و عروسک ها بهره مند شوند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنند.

بنابراین دفعه بعد که به فروشگاه اسباب بازی رفتید، تا زمانی که از مناسب بودن گروه سنّی وسیله برای کودک تان اطمینان دارید انتخاب وی را در مورد نوع اسباب بازی محدود نکنید. فقط به آن ها اجازه دهید تا بازی کنند و قدرت تخیّل شان شروع به جوش و خروش کند. این در حالی است که می دانید هر نوع اسباب بازی گفتار درمانی (فارغ از مخصوص یک جنسیّت بودنِ آن) می تواند در تمرینات گفتاردرمانی به کار رود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید

قدم بعدی چیست؟

گاهی اوقات آموزش صحبت کردن به کودک تان می تواند مشغله ای پُر دردسر باشد. به خاطر داشته باشید که به دست آمدن مهارت تکلّم برای هر کودک خاصّ خودش بوده و لذا نمی توان زمان خاصّی را برای همه کودکان مشخص کرد. اوضاع زمانی پیچیده تر می گردد که کودک مبتلا به تاخیر تکاملیِ فراگیر باشد.

اگر در این مورد که آیا کودک تان به گفتار درمانی احتیاج دارد شک دارید، به دنبال کمک گرفتن از یک آسیب شناس گفتار و زبان باشید تا با اخذ چند تست، نیاز شما به کمک های بعدی را تعیین کند؛ به هر حال همواره پیشگیری بهتر از درمان است. میتوانید از مشاوره رایگان گفتاردرمانی در منزل توان هاب استفاده کنید.

اگر کودک با کمی تاخیر به یک سطح رشدی رسید ایراد خاصّی ندارد اما اگر تاخیر قابل توجّهی (6 ماه و بیش تر) مشاهده شد، اکیداً مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان توصیه می گردد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.