راهنمای جامع و کاربردی درمان لکنت زبان کودک سه ساله

درمان لکنت زبان کودک سه ساله

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است و اغلب در اوایل کودکی شروع می‌شود. مداخله زودهنگام و درمان لکنت زبان کودک سه ساله از اهمیت بالایی برخوردار است و باید جدی گرفته شود. لکنت زبان بیش از 75 درصد از کودکان پیش دبستانی (کودکان بین 2 تا 6 سال) بدون هیچ مداخله‌ای خود به خود برطرف می‌شود. از سوی دیگر اما حدود 25 درصد از کودکان برای بهبود خود نیاز به گفتار درمانی دارند. در ادامه این مطلب راهکارهای مختلف درمان لکنت زبان برای کودکان سه ساله را بررسی خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

لکنت زبان کودکان در چه سنی شیوع دارد؟

لکنت زبان در کودکان 2 تا 5 ساله غیرمعمول نیست زیرا کودکان در این سن و سال به تازگی یاد می‌گیرند که صداها و کلمات را کنار هم قرار داده و افکار و احساسات خود را بروز دهند. در واقع کودکان در این سنین آنقدر حرف برای گفتن دارند که گاهی اوقات بیان آن‌ها دشوار می‌شود. کودکان سه ساله‌ای که لکنت زبان دارند اغلب دچار ناامیدی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس شده و با ضعف در برقراری ارتباط روبرو می‌شوند. به همین دلیل نیز  برای درمان لکنت زبان کودک سه ساله، تشخیص و مداخله زودهنگام اهمیت بسیار زیادی دارد.

تحقیقات نشان داده است که هر چه کودک زودتر تحت درمان قرار گیرد، شانس بهبودی او بیشتر خواهد بود. در حقیقت با پرداختن به لکنت زبان در سنین پایین و درمان آن، می‌توانیم تأثیر آن را بر رشد کلی کودک و مهارت‌های ارتباطی آینده او به حداقل برسانیم.

کودکان سه ساله و لکنت زبان آنها

روش‌های مختلف درمان لکنت زبان در کودکان سه ساله

وقتی صحبت از درمان لکنت زبان در کودکان سه ساله می‌شود، چندین روش درمانی موثر وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. در ادامه با برخی از موثرترین و رایج‌ترین روش‌های درمان لکنت زبان کودکان 3 ساله آشنا می‌شویم.

برنامه لیدکامب

برنامه لیدکامب (Lidcombe) یک درمان رفتارگرایانه است و بر ارائه بازخورد و تشویق والدین یا اطرافیان کودک برای بهبود روانی گفتار او تمرکز دارد. این برنامه درمانی نیازمند مشارکت فعال والدین در جلسات گفتار درمانی و اجرای راهبردهای گفتار درمانی در خانه است.

درمان تعاملی والد – کودک

یکی دیگر از رویکردهای درمانی موثر، درمان تعاملی والد – کودک پالین (PCIT) است که بر تعامل بین والدین و کودک دارای اختلال لکنت زبان تاکید دارد و هدف آن کاهش اضطراب کودک و افزایش اعتماد به نفس در برقراری ارتباط است. این درمان بر ایجاد یک محیط حمایتگر و پرورشی برای تمرین روانی گفتار کودک تمرکز دارد. در جلسات درمان تعاملی والد – کودک، درمانگر شاهد بازی یا تعامل کودک و والد است و در صورت نیاز در مورد نحوه واکنش والدین به رفتار کودک و پیشرفت درمان نکاتی ارائه می‌دهد.

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان ناشی از ترس را از دست ندهید.

تکنیک‌های گفتار درمانی برای درمان لکنت زبان کودک 3 ساله

گفتار درمانی نقش مهمی در درمان لکنت زبان کودکان سه ساله دارد. آسیب شناسان گفتار- زبان یا گفتار درمانگرها متخصصان آموزش دیده‌ای هستند که در تشخیص و درمان اختلالات گفتاری از جمله لکنت زبان تخصص دارند. گفتار درمانگرها از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای کمک به کودکان در بهبودی روانی گفتار آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این تکنیک‌های درمانی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

نقش گفتاردرمانی در درمان لکنت زبان کودکان سه ساله

آهسته صحبت کردن

یکی از تکنیک‌های رایج در گفتار درمانی کودکان آهسته و آسان صحبت کردن است. گفتار درمانگرها کودکان را تشویق می‌کنند که آهسته و با طمأنینه صحبت کنند. این تکنیک به کاهش دفعات و شدت لکنت زبان و همچنین گفتار نرم‌تر و کنترل ‌شده‌تر کمک می‌کنند.

مکث و جمله بندی

یکی دیگر از تکنیک‌های رایج گفتار درمانی «مکث و جمله بندی» نام دارد. با استفاده از این تکنیک گفتار درمانگر به کودک 3 ساله می‌آموزد که در طول صحبت خود در نقاط مناسب مکث کرده و کلمات را در عبارات معنی‌دار گروه بندی کند. این تکنیک به کودک کمک می‌کند تا تنفس خود را تنظیم کرده و روانی گفتار خود را بهبود بخشد.

لازم به ذکر است که جلسات درمانی با گفتار درمانگر اغلب شامل فعالیت‌هایی مانند تمرین تکنیک‌های آرام سازی برای کاهش تنش در ماهیچه‌های گفتار و استفاده از استراتژی‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب کودک حین صحبت کردن است. مجموعه توان هاب نیز مفتخر است با ارائه خدمات مشاوره رایگان با کارشناسان و متخصصان حوزه توانبخشی، شما عزیزان را در بحث خدمات توانبخشی و گفتار درمانی در منزل راهنمایی کند. شما والد عزیز و دغدغه مند می‌توانید تنها با درخواست تماس، با متخصصین مجموعه توانبخشی توان هاب مشاوره کرده و خدمات گفتار درمانی کودکان را در منزل خود دریافت کنید.

همچنین مقاله درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله از دست ندهید.

تکنیک مکث و جمله بندی برای کودک

مقاله درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان از دست ندهید.

اصلاح الگوی رفتار با کودک

اصلاحات محیطی می‌تواند در کاهش و بهبود لکنت زبان در کودکان 3 ساله مفید باشد. ایجاد یک محیط ارتباطی آرام و حمایت کننده به کاهش سطح استرس و اضطراب که محرک‌های اساسی لکنت زبان هستند، کمک زیادی می‌کند. اصلاحات ساده مانند آهسته و واضح صحبت کردن با کودک، حفظ تماس چشمی و دادن زمان کافی به کودک برای برقراری ارتباط، همگی می‌توانند به روانی گفتار کودک کمک کنند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که درمان لکنت زبان در کودکان 3 ساله رویکرد یکسانی ندارد. هر کودک منحصر به فرد است و برنامه‌های درمانی باید متناسب با نیازهای فردی کودک و خانواده او تنظیم شود. بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص حرفه‌ای مثل گفتار درمانگر کودک الزامیست و شما را در کمترین زمان به بهترین نتیجه ممکن می‌رساند.

نکاتی برای والدین کودک سه ساله دارای لکنت زبان

به‌عنوان یک والد یا مراقب، راه‌های مختلفی وجود دارد تا از کودک سه ساله‌تان در خانه حمایت کنید. رعایت این نکات روند درمان لکنت زبان کودک سه ساله را تسهیل و مدت زمان آن را کاهش می‌دهد. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

  • در مرحله اول، ایجاد یک محیط امن و حمایتگر که در آن کودک شما احساس راحتی در برقراری ارتباط کند، مهم است. بدون قضاوت یا تصحیح گفتار کودک با او صحبت کنید و وقتی کودکتان صحبت می‌کند با دقت گوش دهید.
  • مدل سازی روانی گفتار یکی دیگر از استراتژی‌های موثر در درمان لکنت زبان کودک 3 ساله است. برای نشان دادن الگوی صحیح گفتار به صورت کاملاً  روان، آهسته و واضح و با استفاده از مکث و جمله بندی با فرزند خود صحبت کنید. شما باید تبدیل به یک الگوی مناسب برای فرزندتان شوید تا او تمرینات گفتار درمانی خود را بهتر یاد بگیرد.
  • از قطع یا تمام کردن جملات کودک خودداری کنید، زیرا این کار باعث افزایش فشار و اضطراب او می‌شود. در عوض، فضای آرام و بدون تنش و استرسی را برای کودک خود فراهم کنید تا بتواند با خیال راحت احساسات خود را بیان کند.
  • درگیر شدن در فعالیت‌های سرگرم کننده که باعث پیشرفت زبان و گفتار و مهارت‌های ارتباطی کودک می‌شود نیز بسیار مفید است. با هم کتاب بخوانید، بازی‌های فکری انجام دهید و فرزندتان را تشویق کنید تا افکار و احساسات خود را در قالب بازی بیان کند. این فعالیت‌ها نه تنها مهارت ارتباطی کودکان را تقویت می‌کند، بلکه اعتماد به نفس او حین صحبت کردن را نیز افزایش می‌دهد.
  • در نهایت، مراقب واکن‌ش‌های خود به لکنت زبان فرزندتان باشید. از نشان دادن ناامیدی یا بی حوصلگی به کودک خودداری کنید، این امر می‌تواند بر عزت نفس او تأثیر منفی بگذارد. در عوض، روی پشتیبانی و اطمینان خاطر دادن به کودک تمرکز کنید و موفقیت‌های او در مسیر درمان لکنت زبان را جشن بگیرید.

پیشنهاد می دهیم با روش های درمان خانگی لکنت زبان بیشتر آشنا شوید.

اصلاح الگوی رفتار با کودک برای درمان لکنت زبان

درخواست کمک حرفه‌ای برای درمان لکنت زبان کودک سه ساله

با وجود انواع و اقسام روش‌های درمان خانگی لکنت زبان در کودکان به هیچ عنوان از درمان حرفه‌ای غافل نشوید. آسیب شناس گفتار- زبان یا یک گفتار درمانگر حرفه‌ای واجد شرایط‌ترین متخصص برای ارزیابی و درمان لکنت در کودکان به خصوص کودکان 2 تا 5 ساله است. گفتار درمانگر یک ارزیابی جامع برای تعیین شدت و ماهیت لکنت زبان کودک شما انجام داده و یک برنامه درمانی فردی بر اساس نیازها و شرایط خاص فرزند شما تدوین خواهد کرد.

علاوه بر درمان کودک 3 ساله دارای اختلال لکنت زبان، گفتار درمانگرها اغلب والدین و مراقبان کودک را در طول مسیر درمان راهنمایی و پشتیبانی می‌کنند. آنها می‌توانند استراتژی و تکنیک‌هایی را برای اجرا در خانه ارائه دهند و از یک رویکرد منسجم و جامع برای درمان کودک اطمینان حاصل کنند. مجموعه توان هاب نیز با گرد هم آوردن کادر درمان حرفه‌ای و گفتار درمانگران با تجربه تمامی خدمات گفتار درمانی و درمان لکنت زبان کودک سه ساله را در منزل شما عزیزان ارائه می‌دهد. بنابراین اگر به هر دلیلی خود یا فرزند دلبندتان تمایلی به مراجعه به کلینیک‌های توانبخشی ندارید، ما آماده هستیم تا با تجهیزات و ابزار کامل به منزل شما آمده و تمامی جلسات درمانی را در منزل شما برگزار کنیم.

همچنین مقاله لکنت زبان در کودکان 6 ساله از دست ندهید.

در آخر

لکنت زبان در کودکان سه ساله برای خانواده‌ها و کودکان بسیار چالش برانگیز است، اما با درک صحیح، مداخله زودهنگام و درمان موثر، می‌توان به بهبود این اختلال امید زیادی داشت. با ترکیب مناسبی از روش درمانی مناسب، آموزش والدین و اصلاحات محیط، اکثر کودکان می‌توانند بر لکنت زبان غلبه کرده و روانی گفتار خود را بهبود ببخشند. برای والدین و مراقبان این کودکان نیز لازم است که آگاهی خود را از این اختلال گفتاری بالا برده، به دنبال کمک حرفه‌ای باشند و محیطی امنی را برای رشد فرزندشان فراهم کنند.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. به منظور دریافت خدمات گفتاردرمانی در منزل، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع:

speechandlanguagekids.com

raisingchildren.net.au

hopkinsmedicine.org

stamurai.com

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط