درمان لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب

درمان لکنت زبان ناشی از ترس

تا به امروز محققان و متخصصان گفتار و زبان دلایل زیادی برای لکنت زبان معرفی کرده‌اند، اما یکی از شایع‌ترین دلایل بالقوه لکنت زبان استرس و ترس است. از این رو درمان لکنت زبان ناشی از ترس یکی از اثربخش‌ترین روش‌های درمان لکنت زبان و بهبود روانی گفتار چه در بزرگسالان و چه در کودکان است. البته درک این نکته ضروری است که لکنت زبان به تنهایی ناشی از ترس نیست، بلکه ترس و اضطراب می‌تواند علادم این اختلال گفتاری را تشدید و مدیریت آن را دشوارتر کند. در این مطلب قصد داریم به ارتباط بین ترس و لکنت زبان و راه‌های درمان درمان لکنت زبان ناشی از استرس و ترس بپردازیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ارتباط بین ترس و لکنت زبان

اضطراب، ترس و لکنت زبان اغلب یار و یاور هم هستند. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند سطوح بالاتری از اضطراب و ترس را در طول روز تجربه می‌کنند. این ارتباط باعث ایجاد یک چرخه معیوب می‌شود که در آن ترس از لکنت زبان باعث افزایش اضطراب شده و همین اضطراب به نوبه خود منجر به لکنت زبان می‌شود. بنابراین درک این پیوند و ارتباط در انتخاب و شناخت درمان‌های موثر برای لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب اهمیت بسیار زیادی دارد.

ارتباط بین ترس و لکنت زبان

پیشنهاد می شود از گفتاردرمانی در منزل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چگونه ترس باعث لکنت زبان می‌شود؟

ارتباط بین ترس و لکنت زبان پیچیده و چند وجهی است. عوامل متعددی در رابطه بین این دو نقش دارند، از جمله:

اضطراب اجتماعی فراگیر

افرادی که لکنت زبان دارند اغلب اضطراب اجتماعی فراگیر (Anticipatory Anxiety) را به خصوص هنگام صحبت کردن تجربه می‌کنند، مانند سخنرانی در جمع، تعاملات اجتماعی یا پاسخ دادن به سؤالات در کلاس. از سوی دیگر ترس از لکنت زبان یا قضاوت منفی توسط دیگران چرخه‌ای از اضطراب و ترس ایجاد می‌کند که خود باعث تشدید لکنت زبان می‌شود.

اختلال اضطراب اجتماعی

لکنت زبان به خودی خود می‌تواند به اضطراب اجتماعی (Social Anxiety) کمک کند، زیرا ممکن است افراد نسبت به مشکلات گفتاری خود در جمع احساس خجالت یا شرم کنند. ترس از قضاوت، تمسخر یا طرد شدن توسط دیگران احساس ترس را افزایش داده و منجر به رفتارهای اجتنابی از از سوی فرد دارای اختلال لکنت زبان می‌شود. این اضطراب تشدید شده می‌تواند به صورت علائم فیزیکی مانند تنش عضلانی، ضربان قلب سریع، تعریق و لرزش و تنگی نفس ظاهر شود و روانی گفتار را تضعیف ‌کند.

اختلال اضطراب اجتماعی

مقاله درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان از دست ندهید.

اضطراب عملکرد

اضطراب عملکرد (Performance Anxiety) در میان افرادی که لکنت زبان دارند رایج است، به ویژه در موقعیت‌هایی که احساس می‌کنند برای روان صحبت کردن یا عملکرد خوب باید به خودشان فشار بیاورند. ترس از اشتباه کردن یا ناتوانی در برقراری ارتباط موثر علاوه بر افزایش سطح اضطراب، در تولید گفتار نیز اختلال ایجاد می‌کند.

رفتارهای ثانویه

برخی از افرادی که با لکنت زبان دست و پنجه نرم می‌کنند، رفتارهای ثانویه مانند پلک زدن، تکان دادن سر، یا ضربه زدن به پا را به عنوان راهی برای مقابله با لکنت زبان خود انجام می‌دهند. این رفتارها ممکن است ناشی از اضطراب باشد و فرآیند تولید گفتار را پیچیده‌تر کند.

عوامل عصبی – زیستی

تحقیقات اخیر نشان داده است که تفاوت در عملکرد مغز در بخش‌‌های مربوط به پردازش احساسات و استرس موجب شکل گیری ارتباط بین ترس و لکنت زبان می‌شود.

رفتارهای اجتنابی

اضطراب به تنهایی می‌تواند منجر به رفتارهای اجتنابی شود. افرادی که لکنت زبان دارند معمولاً سعی می‌کنند از قرار گرفتن در برخی موقعیت‌ها یا حتی بیان کلماتی که می‌ترسند باعث لکنت زبان آنها شود، اجتناب ‌کنند. اینگونه رفتارهای اجتنابی مشارکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی را محدود کرده یا مانع رشد آنها می‌شود. از سوی دیگر این رفتارهای اجتنابی چرخه اضطراب و لکنت زبان را تداوم می‌بخشد، زیرا افراد از صحبت کردن می‌ترسند و تمایل کمتری برای رویارویی با ترس خود نشان می‌دهند.

پیشنهاد می دهیم با روش های درمان خانگی لکنت زبان بیشتر آشنا شوید

درمان های رایج برای لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب در بزرگسالان

درمان‌های موثر مختلفی برای لکنت زبان ناشی از ترس در بزرگسالان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

درمان شناختی – رفتاری

یکی از درمان‌های رایج لکنت زبان ناشی از ترس، تکنیک درمان شناختی – رفتاری (CBT) است که به افراد کمک می‌کند تا افکار و باورهای منفی در مورد نحوه بیان و گفتار خود را شناسایی کرده و آنها را به چالش بکشند. CBT همچنین روی آموزش راهبردهای مقابله‌ای به افراد برای مدیریت ترس و اضطراب و نحوه واکنش در موقعیت‌های استرس زا تمرکز دارد. در زمینه درمان لکنت زبان ناشی از ترس، درمان شناختی – رفتاری به افراد کمک می‌کند تا ترس‌ و اضطراب‌ خود حین صحبت کردن را برطرف کرده، تکنیک‌های آرام‌سازی را برای کاهش تنش در ماهیچه‌های گفتاری انجام داده و تکنیک مواجهه درمانی (Exposure therapy) را هنگام مواجهه با ترس از صحبت کردن تمرین کنند.

تکنیک‌های آرام سازی

تکنیک‌های آرام سازی

یکی دیگر از گزینه‌های درمانی برای بهبود لکنت زبان ناشی از ترس در بزرگسالان، تکنیک‌های آرام سازی است. تمرینات تنفس عمیق، آرام سازی عضلات تولید گفتار و تمرین تمرکز می‌تواند به بزرگسالان در مدیریت لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب کمک کند. این تکنیک‌ها آرامش فرد را افزایش داده و تنش عضلانی را کاهش می‌دهند و از این طریق روانی گفتار فرد را بهبود می‌بخشند.

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان کودک سه ساله از دست ندهید.

گفتار درمانی

گفتار درمانی سنگ بنای درمان لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب است. آسیب شناسان گفتار – زبان یا همان گفتاردرمانگرها با افراد دارای لکنت زبان برای بهبود روانی گفتار و مدیریت رفتارهای مرتبط با اضطراب به خصوص در حین صحبت کردن، کار می‌کنند. در جلسات گفتار درمانی، افراد ممکن است به فعالیت‌های مختلفی بپردازند، مانند :

– تمرین الگوی گفتار نرم

– استفاده از تکنیک‌های آرام سازی برای کاهش تنش

– توسعه راهبردهایی برای مدیریت سطح ترس یا اضطراب

– ایجاد اعتماد به نفس از طریق تقویت مثبت

گفتار درمانگران همچنین ممکن است تکنیک‌های شناختی – رفتاری را در رویکرد درمانی خود بگنجانند تا آسیب‌های عاطفی ناشی از لکنت زبان را نیز برطرف کنند. با ترکیب گفتار درمانی با استراتژی‌های مدیریت اضطراب، افراد می‌توانند به سمت ارتباط روان تر و مطمئن‌تر حرکت کنند. شما عزیزان نیز می‌توانید کلیه خدمات توانبخشی و درمان لکنت زبان را به آسانی و در محل زندگی خود دریافت کنید. برای این منظور کافیست با متخصصان ما در مجموعه توانبخشی توان هاب تماس گرفته، به صورت رایگان مشاوره کرده و سپس کلیه خدمات مورد نیاز خود را در منزل دریافت کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی به مراجعه حضوری و اتلاف وقت در کلینیک‌های توانبخشی ندارید و می‌توانید خدمات درمانی خود را در محیط امن منزل خودتان تجربه کنید.

ترکیب گفتار درمانی با استراتژی‌های مدیریت اضطراب

دارو درمانی

در برخی موارد نادر، ممکن است داروهایی برای درمان لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب تجویز شود. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و بنزودیازپین‌ها معمولاً داروهایی هستند که برای کاهش علائم اضطراب و ترس استفاده می‌شوند. با این حال توجه داشته باشید که این داروها باید توسط یک متخصص واجد شرایط تجویز و نظارت شود، زیرا نیازها و شرایط هر فرد منحصر به فرد است. به علاوه دارو درمانی می‌تواند ابزار ارزشمندی در کنار سایر رویکردهای درمانی باشد، اما نباید تنها شکل درمان لکنت زبان ناشی از ترس باشد.

پیشنهاد می شود مقاله گفتار درمانی بزرگسالان را مطالعه نمایید.

درمان‌های رایج برای لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان

درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان نیازمند انتخاب یک رویکرد مناسب است. به همین دلیل هم حتما باید با مشورت با متخصصان حرفه‌ای یا گفتاردرمانگران انجام شود. برخی از این روش‌های درمانی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

درمان تعاملی والد – کودک

یکی از درمان‌های پرکاربرد برای لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان، درمان تعاملی والد – کودک (PCIT) است. درمان PCIT شامل آموزش راهبردهای ارتباطی مؤثر به والدین و ارائه پشتیبانی به آنها برای کمک به فرزندشان در روند درمان لکنت زبان است. بدین ترتیب با ایجاد یک محیط حمایتگر و امن، کودکان دارای اختلال لکنت زبان می‌توانند در گفتار خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و ترس از صحبت کردن را کاهش دهند.

استفاده از برنامه لیدکامب

مقاله درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله از دست ندهید.

برنامه لیدکامب

امروزه گفتاردرمانگران برای درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان از برنامه لیدکامب (Lidcombe) استفاده می‌کنند. این برنامه شامل نظارت و دریافت بازخورد منظم از کودک توسط آسیب شناس گفتار- زبان است. با استفاده از این برنامه می‌توان پیشرفت کودک در روند درمان را ارزیابی و کنترل کرد و در صورت نیاز اصلاحات و تغییراتی را انجام داد.

تمرینات ذهن آگاهی

تمرینات ذهن آگاهی، مانند مدیتیشن نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی روی کاهش لکنت زبان ناشی از ترس داشته باشد. آموزش ذهن آگاهی و تمرینات مدیتیشن احساس آرامش و امنیت در کودک را تقویت کرده و اضطراب و ترس از صحبت کردن را کاهش می‌دهد. با گنجاندن این تمرینات در برنامه روزانه کودکان، تسلط آنها بر گفتار افزایش می‌یابد.

گفتار درمانی

گفتار درمانی کودکان طیف وسیعی از تکنیک‌ها را برای درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان ارائه می‌دهد. تکنیک‌هایی مانند شروع آسان، گفتار آهسته و با طمانینه و کاهش سرعت گفتار به کودکان در کاهش ترس و اضطراب و بهبود روانی گفتار کمک می‌کند. این تکنیک‌ها اغلب در جلسات درمانی منظم تمرین شده و سپس در زندگی واقعی اعمال می‌شوند. چنانچه به هر دلیلی فرزندتان تمایلی به شرکت در جلسات گفتار درمانی در مراکز توانبخشی ندارد، می‌توانید از خدمات توانبخشی در منزل مجموعه توان هاب بهره ببرید. کادر مجرب و حرفه‌ای توان هاب با کلیه تجهیزات مورد نیاز آماده ارائه کلیه خدمات درمان لکنت زبان کودکان و سایر درمان‌های توانبخشی در منزل شما عزیزان است.

گفتار درمانی برای درمان لکنت زبان ناشی از ترس

همچنین مقاله لکنت زبان در کودکان 6 ساله از دست ندهید.

در آخر

ترس و اضطراب به طور قابل توجهی بر لکنت زبان تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل نیز  درک ارتباط بین ترس و لکنت زبان در انتخاب رویکرد درمانی موثر بسیار مهم است. از درمان شناختی- رفتاری گرفته تا تکنیک‌های گفتار درمانی، طیف وسیعی از درمان‌های موثر وجود دارد که به بزرگسالان و کودکان در بهبود لکنت زبان ناشی از ترس کمک می‌کند. اگر شما نیز شخصی را می‌شناسید که با لکنت زبان ناشی از ترس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کند و یا خود از این اختلال رنج می‌برید، از درمان حرفه‌ای درنگ نکنید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع:

stamma.org

goodtherapy.org

thehearinginstitute.org

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط