لکنت زبان در کودکان ۶ ساله؛ علائم و روش های درمان

لکنت زبان در کودکان 6 ساله

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که افراد در هر سنی از جمله کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لکنت زبان در کودکان 6 ساله معمولاً به صورت تکرار صداها، هجاها یا کلمات، طولانی شدن صداها و نشانه‌هایی از این قبیل ظاهر می‌شود. این ناهماهنگی در بیان یا بهتر بگوییم ناروانی گفتار، در کودکان مختلف از نظر شدت متفاوت است، برخی از کودکان لکنت زبان خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند و برخی دیگر با لکنت زبان شدیدتری دست و پنجه نرم می‌کنند. در این راهنمای جامع، لکنت زبان در کودکان 6 ساله، علل بالقوه آن، تأثیری که بر رشد کودک دارد و رویکردهای درمانی مختلف را بررسی خواهیم کرد. پس اگر به عنوان یک والد دغدغه‌مند نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد لکنت زبان کودک 6 ساله خود دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

همه چیز در مورد لکنت زبان در 6 سالگی

لکنت زبان یک اختلال گفتاری پیچیده است که با اختلال در جریان طبیعی گفتار مشخص می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که لکنت زبان در کودکان خردسال غیر معمول نیست، به خصوص در کودکانی که هنوز در حال رشد مهارت‌های زبانی و ارتباطی خود هستند. بسیاری از کودکان در حین یادگیری صحبت کردن، یک دوره‌ ناروانی گفتار را پشت سر می‌گذارند که البته این ناروانی اغلب خود به خود و بدون نیاز به مداخله برطرف می‌شود. از سوی دیگر اما لکنت زبان و علائم آن گاهی ادامه دار شده و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. بنابراین تشخیص و مداخله زودهنگام این اختلال به خصوص در سنین 2 تا 6 سالگی اهمیت زیادی دارد.

اگر فکر می‌کنید کودکتان نشانه‌هایی از ناروانی گفتار یا لکنت زبان دارد، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک گفتار درمانگر مشورت کنید. شما عزیزان می‌توانید به راحتی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای با متخصصان و کارشناسان ما در مجموعه توانبخشی توان هاب تماس گرفته و هر سوالی که در مورد لکنت زبان کودک 6 ساله خود دارید با آن‌ها مطرح کنید. اما بهتر است پیش از آن به مطالعه این مطلب ادامه داده و با دلایل و علائم لکنت زبان در کودکان 6 ساله آشنا شوید.

لکنت زبان در کودکان شش ساله

علل شایع لکنت زبان در کودکان 6 ساله

تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی در ایجاد لکنت زبان در کودکان نقش دارد. در برخی موارد، لکنت زبان ممکن است یک مؤلفه ژنتیکی داشته باشد، به این معنی که کودکانی که سابقه خانوادگی لکنت زبان دارند به احتمال زیاد بیشتر از هم سن و سالان خود به این اختلال مبتلا می‌شوند.

عوامل عصبی – زیستی، مانند تفاوت در ساختار و عملکرد مغز در بخش‌های مربوط به تولید گفتار و پردازش زبان نیز ممکن است به ایجاد لکنت زبان در کودکان کمک کنند. مطالعات نشان داده است که کودکانی که لکنت زبان دارند در نحوه کنترل حرکات ماهیچه‌های فعال در تولید گفتار و پردازش زبان مغزشان ضعف‌هایی دارند که در نهایت منجر به این اختلال می‌‌شود.

عوامل محیطی نیز می‌تواند بر ایجاد لکنت زبان در کودکان تأثیر بگذارد. عواملی مانند استرس و اضطراب در خانه و چالش‌های ارتباطی در محیط خانواده، همگی می‌توانند در شروع یا تشدید لکنت زبان در کودکان خردسال نقش داشته باشند. به علاوه، کودکانی که ضربه روحی یا تغییرات قابل توجهی در زندگی خود تجربه کرده‌اند نیز عمدتاً بیشتر از سایرین مستعد لکنت زبان هستند.

جالب است بدانید که برخی اختلالات رشدی مانند اختلال نقص توجه – بیش‌فعالی (ADHD) یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) نیز می‌تواند خطر لکنت زبان در کودکان 6 ساله را افزایش دهد. حال که با علل لکنت زبان در کودکان آشنا شدیم بد نیست با علائم و نشانه‌های این اختلال نیز آشنا شویم. فراموش نکنید که آگاهی از علائم لکنت زبان در کودکان 6 ساله منجر به اقدام سریع‌تر برای درمان کودک و در نهایت موفقیت نتایج درمان می‌شود.

مقاله درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان از دست ندهید.

ایجاد لکنت زبان در کودکان

علائم و نشانه‌های لکنت زبان در کودکان 6 ساله

شناخت علائم و نشانه‌های لکنت زبان در کودکان 6 ساله برای درمان زودهنگام و حمایت اولیه بسیار مهم است. برخی از علائم رایج لکنت زبان در کودکان عبارتند از تکرار صداها، هجاها، یا کلمات (مانند “م-م-م-من”)، طولانی شدن اصوات (مانند “گگگربه”) و عدم بیان کامل با وجود تلاش برای صحبت کردن. کودکان همچنین ممکن است در حین صحبت کردن، تنش فیزیکی، مانند اخم کردن صورت یا پلک زدن سریع چشم را از خود نشان دهند. علاوه بر این، علائم روانی مانند ناامیدی شدید از صحبت کردن، اضطراب یا نشان دادن رفتارهای اجتنابی در موقعیت‌های مختلف نیز از علائم بالقوه لکنت زبان در کودکان 2 تا 6 سال است.

توجه به این نکته ضروری است که ناهماهنگی‌های گاه به گاه، مانند تکرار و مکث در حین صحبت کردن، بخشی طبیعی از رشد گفتار در کودکان 6 ساله است. با این حال، اگر این ناهماهنگی‌ها طولانی‌تر از حالت نرمال شده و در ارتباط کودک اختلال ایجاد کنند، ممکن است نشان دهنده لکنت زبان باشد. والدین و مراقبان باید فراوانی و شدت این ناهماهنگی‌ها را در فرزندان 6 ساله خود کنترل کرده و در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه‌ای باشند. شما والد عزیز نیز می‌توانید در رابطه با این علائم و یا هرگونه نگرانی بابت لکنت زبان فرزند خود به صورت کاملاً رایگان با مشاوران و متخصصان مجموعه توان هاب مشورت کرده و روند درمان لکنت زبان فرزند دلبندتان را آغاز کنید.

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان ناشی از ترس را از دست ندهید.

علائم و نشانه‌های لکنت زبان در کودکان 6 ساله

تاثیر لکنت زبان بر رشد کودکان 6 ساله

لکنت زبان می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رشد و سلامت کلی کودک شما داشته باشد. لکنت زبان در کودکان 6 ساله عمدتاً بر مهارت‌های ارتباطی، تعاملات اجتماعی، عملکرد تحصیلی و عزت نفس تأثیر می‌گذارد. به علاوه ناامیدی، خجالت کشیدن و اضطراب ناشی از مشکلات گفتاری در نهایت منجر به انزوای اجتماعی کودک می‌شود. لکنت زبان همچنین می‌تواند بر پیشرفت تحصیلی کودک 6 ساله نیز تأثیر منفی بگذارد. اختلال در بیان و ناروانی گفتار در کودکان پیش دبستانی روی توانایی آن‌ها برای شروع تحصیل در مدرسه، شرکت در فعالیت‌های کلاس، شرکت در بحث‌ها و برقراری ارتباط مؤثر با معلمان و همکلاسی‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این موضوع می‌تواند منجر به احساس عدم کفایت و همچنین چالش‌های بالقوه در پیشرفت تحصیلی کودک شود.

علاوه بر پیامدهای اجتماعی و تحصیلی لکنت زبان، بهزیستی عاطفی کودکانی که از لکنت زبان رنج می‌برند نیز اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کودکانی که با گفتار روان مشکل دارند احساس شرم، خجالت و عزت نفس پایین را تجربه کرده و گاهی این احساسات تأثیرات طولانی مدتی بر اعتماد به نفس و آینده شغلی و تحصیلی آنها می‌گذارد. بنابراین در ادامه این مطلب برخی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های درمان لکنت زبان در کودکان 6 ساله را بررسی خواهیم کرد.

همچنین مقاله درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله از دست ندهید.

تاثیر  لکنت زبان بر رشد و سلامت

روش‌های مختلف درمان لکنت زبان در کودکان 6 ساله

مداخله زودهنگام در درمان لکنت در کودکان 6 ساله برگ برنده شما به عنوان یک والد مسئولیت‌پذیر است. هدف اصلی از درمان لکنت زبان در کودکان 6 ساله، کمک به آنها در ایجاد الگوهای گفتاری روان، بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس برای صحبت کردن است. چندین رویکرد درمانی برای بهبود لکنت زبان در کودکان 6 ساله وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

گفتار درمانی

گفتار درمانی یک رویکرد درمانی رایج و بسیار نتیجه بخش برای لکنت زبان در کودکان است. در جلسات گفتار درمانی کودکان یک آسیب شناس گفتار- زبان (SLP) یا همان گفتار درمانگر با استفاده از تکنیک‌های مختلف برای بهبود روانی گفتار و کاهش علائم لکنت زبان با کودکان کار می‌کند. در واقع در جلسات گفتار درمانی، کودکان 6 ساله در تمرینات و فعالیت‌های مختلفی شرکت می‌کنند که برای افزایش تسلط در مهارت‌های ارتباطی آنها طراحی شده است. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

– تمرین الگوهای گفتاری آهسته و با طمأنینه

– تمرینات آرام سازی برای کاهش تنش در عضلات تولید گفتار

– راهبردهای یادگیری افزایش تسلط و تمرکز حین صحبت کردن

– افزایش اعتماد به نفس از طریق تقویت و تشویق مثبت

– تمرین گوش دادن فعال و استفاده از نشانه‌های غیرکلامی مناسب

جالب است بدانید که تاثیر تمامی این تمرینات در یک محیط امن و عاری از تنش چندین برابر می‌شود. در واقع کودکانی که در کنار شرکت در جلسات گفتار درمانی در یک محیط امن و شاد زندگی می‌کنند، درمان سریع‌تر و بهتری دارند. از این رو مجموعه توانبخشی توان هاب کلیه خدمات توانبخشی و گفتار درمانی کودکان را به محیط امن خانه شما آورده و با کادری مجرب و حرفه‌ای و با کلیه تجهیزات مورد نیاز، در منزل شما حضور پیدا می‌کنند.

درمان لکنت زبان در کودکان 6 ساله با گفتار درمانی

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان کودک سه ساله از دست ندهید.

اصلاحات محیطی

اصلاحات محیطی در بهبود لکنت زبان در کودکان 6 ساله بسیار تاثیرگذار است. ایجاد یک محیط آرام و حمایتگر برای کودک به کاهش استرس و اضطراب که محرک‌های بالقوه لکنت زبان در کودکان محسوب می‌شوند، کمک شایانی می‌کند. والدین می‌توانند یاد بگیرند که چگونه یک محیط ارتباطی حمایتگر در خانه ایجاد کنند. برای مثال می‌توانند در مکالمات روزمره با فرزند خود آهسته و واضح صحبت کرده و با حفظ تماس چشمی در طول مکالمه، فرصتی برای تمرین گفتار روان ایجاد کنند.

دستگاه‌های الکترونیکی

گاهی در روند درمان لکنت زبان کودکان 6 ساله از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود که میزان پیشرفت کودک در درمان را ارزیابی می‌کند. این دستگاه‌ها به کودکان در ارزیابی سطح تسلط خود در طول زمان و شناسایی الگوها یا محرک‌هایی که باعث بروز لکنت زبان می‌شوند، کمک می‌کنند.

گروه درمانی

جلسات گروه درمانی یا شرکت در گروه‌های حمایتی فرصتی برای کودکان دارای اختلال لکنت زبان فراهم می‌کند تا با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار کنند. با به اشتراک گذاشتن تجربیات، تمرین مهارت‌های ارتباطی با یکدیگر و دریافت حمایت، اعتماد به نفس و مهارت گفتار و بیان کودک بهبود می‌یابد.

تکنیک‌های ذهن آگاهی

تکنیک‌های ذهن آگاهی مانند تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن و تمرین تمدد اعصاب به کودکان کمک می‌کند استرس و اضطراب ناشی از لکنت زبان را مدیریت کنند. کودکان 6 ساله با یادگیری نحوه حفظ آرامش و تمرکز در هنگام صحبت کردن، میزان تنش در ماهیچه‌های گفتار خود را کاهش داده و روانی گفتار خود را بهبود می‌بخشند.

هنردرمانی

فعالیت‌های هنری مانند نقاشی، بلندخوانی یا قصه‌گویی روش‌های خلاقانه‌ای برای ابراز وجود و ایجاد اعتماد به نفس در مهارت‌های ارتباطی کودکان است. کودکان با درگیر شدن در اینگونه فعالیت‌های هنری بیان و گفتار خود را تقویت کرده و راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط پیدا می‌کنند که فراتر از گفتار و کلام است.

پیشنهاد می دهیم با روش های درمان خانگی لکنت زبان بیشتر آشنا شوید.

در آخر

لکنت زبان در کودکان 6 ساله تأثیر قابل توجهی بر روانی گفتار، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و رفاه کلی کودک می‌گذارد. با شناخت علائم و نشانه‌های لکنت زبان کودکان 6 ساله، تشخیص زودهنگام و دسترسی به گزینه‌های درمانی مناسب، والدین می‌توانند به فرزندان 6 ساله خود کمک کنند تا بر چالش‌های مرتبط با لکنت زبان غلبه کنند. به یاد داشته باشید، با صبر، درک و راهنمایی حرفه‌ای، کودکان 6 ساله دارای اختلال لکنت زبان می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کرده و در زندگی اجتماعی و تحصیلی خود پیشرفت کنند.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع:

cincinnatichildrens.org

bannerhealth.com

health.harvard.edu

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط