درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان

درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما زمانی که به طور ناگهانی در کودکان ظاهر شود برای والدین بسیار نگران کننده است. خوشبختانه درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان از طرق مختلف امکان پذیر است. لکنت زبان ناگهانی که به عنوان لکنت زبان اکتسابی نیز شناخته می‌شود، با شروع سریع و غیرمنتظره اختلال در گفتار کودک مشخص می‌شود. این پدیده باعث تغییر ناگهانی در توانایی‌های ارتباطی کودک شده و در صورت عدم درمان آسیب‌های روانی و عاطفی زیادی به همراه دارد.

در این مطلب قصد داریم عواملی را که می‌توانند در شروع ناگهانی لکنت زبان در کودکان نقش داشته باشند شناسایی کرده و علل بالقوه این اختلال گفتاری را مورد بحث قرار ‌دهیم. در نهایت نیز گزینه‌های درمانی مؤثری را که  به کودکان در غلبه بر چالش‌های لکنت زبان و بازیابی تسلط در گفتارشان کمک می‌کند، معرفی خواهیم کرد. پس اگر به عنوان یک والد مسئولیت پذیر به دنبال یک راهنمای جامع و کامل در رابطه با لکنت زبان ناگهانی در کودکان هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

لکنت زبان ناگهانی چیست؟

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که با وقفه در جریان عادی گفتار مشخص شده و معمولاً در مراحل مختلف رشد در کودکان ظاهر می‌شود. این نوع خاص از لکنت زبان را لکنت زبان ناگهانی یا لکنت زبان اکتسابی می‌نامند. در واقع لکنت زبان ناگهانی به بروز ناگهانی علائم لکنت زبان در کودکی اشاره دارد که قبلاً هیچ مشکلی در گفتار نداشت.

هنگامی که لکنت زبان ناگهانی در کودک رخ می‌دهد، والدین و خانواده‌ها غافلگیر شده و در مورد علل، زمان شروع و چگونگی درمان نگران می‌شوند. درک این نکته مهم است که شروع ناگهانی لکنت زبان پدیده غیر معمولی نیست و با مداخلات صحیح و البته زودهنگام می‌توان آن را با موفقیت درمان کرد. با به دست آوردن آگاهی در مورد علل و گزینه‌های درمانی موجود، والدین می‌توانند از فرزند خود در غلبه بر لکنت زبان ناگهانی و بازیابی گفتار روان حمایت کنند. بنابراین در ادامه دلایل شروع لکنت زبان ناگهانی در کودکان را بررسی خواهیم کرد.

لکنت زبان ناگهانی کودک

پیشنهاد می دهیم با روش های درمان خانگی لکنت زبان بیشتر آشنا شوید

علل شروع ناگهانی لکنت زبان در کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عوامل عصبی و تأثیرات محیطی در ایجاد لکنت زبان ناگهانی در کودکان دخیل است. در برخی موارد، شروع ناگهانی لکنت زبان ممکن است بعد از رویدادهای آسیب زا، مانند یک بیماری شدید، آسیب روحی یا استرس پس از حادثه شروع شود. علاوه بر این، تغییرات بزرگ در محیط زندگی کودک، مانند شروع مدرسه یا تجربه یک رویداد یا حادثه سهمگین نیز می‌تواند عامل شروع لکنت زبان باشد.

توجه به این نکته ضروری است که شروع ناگهانی لکنت زبان ناشی از عوامل روانی، کمبود هوش یا تربیت کودک نیست. بلکه لکنت زبان یک اختلال پیچیده گفتاری است که عوامل مختلفی را در بر می‌گیرد و سرزنش کودک یا والدین در بروز آن نه مفید است و نه منطقی. در عوض، تمرکز والدین باید بر یافتن گزینه‌های درمانی مناسب برای حمایت از کودک به سمت بهبود روانی گفتار باشد. از این رو ما در مجموعه توانبخشی توان هاب با ارائه خدمات مشاوره رایگان در خدمت خانواده‌هایی هستیم که به دنبال راه حلی برای درمان کودک خود هستند. شما والدین عزیز می‌توانید با تماس با مجموعه توان هاب به صورت کاملاً رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای توسط کارشناسان و متخصصان کارآزموده ما مشاوره شده و از کلیه خدمات ما مطلع شوید.

روش‌های مختلف درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان

هنگامی که یک کودک علائمی از شروع ناگهانی لکنت زبان را از خود نشان می‌دهد، مداخله زودهنگام برای رسیدگی به علل زمینه‌ای این  اختلال و کمک به کودک برای بازیابی تسلط در ارتباطات خود الزامیست. گزینه‌های درمانی مؤثر زیادی برای درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد. با این وجود فراموش نکنید که شروع و انتخاب روش درمانی باید تحت نظر یک متخصص و یک گفتار درمانگر حرفه‌ای صورت پذیرد.

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان کودک سه ساله از دست ندهید.

گفتار درمانی

درمان لکنت زبان ناگهانی در کودکان با گفتار درمانی

یکی از شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های درمانی لکنت زبان ناگهانی در کودکان گفتار درمانی است. گفتار درمانی کودکان شامل کار با یک آسیب شناس گفتار- زبان واجد شرایط است که در درمان اختلالات گفتار تخصص دارد. گفتاردرمانگر از طریق تکنیک‌ها و تمرینات مختلف به کودک کمک می‌کند تا راهبردهایی را برای بهبود روانی گفتار و کاهش لکنت زبان خود انجام دهد. برخی از این تکنیک‌ها و تمرینات عبارتند از گفتار آهسته و با طمأنینه، تمرینات تنفسی و تکنیک‌های آرام سازی و مدیتیشن. این تکنیک‌ها با هدف افزایش آگاهی کودک از الگوهای گفتاری خود و تمرین گفتار روان صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، جلسات گفتار درمانی شامل فعالیت‌هایی است که بر تقویت مهارت‌های ارتباطی کلی، رشد زبان و تعامل اجتماعی کودک تمرکز دارد. مجموعه توان هاب در راستای رضایت شما عزیزان کلیه خدمات توانبخشی و گفتار درمانی را در منزل ارائه می‌دهد. تیم مجرب و حرفه‌ای توان هاب علاوه بر مشاوره رایگان، با همراه داشتن تجهیزات و ابزارهای لازم به منزل شما آمده و خدمات گفتار درمانی کودکان را در محیط امن خانه ارائه می‌دهند. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست که نگران کودک خود باشید، شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به رفت و آمد به کلینیک یا مراکز توانبخشی، کلیه جلسات گفتار درمانی فرزندتان را در خانه خود برگزار کرده و در این جلسات فرزند دلبندتان را همراهی کنید.

همچنین مقاله لکنت زبان در کودکان 6 ساله از دست ندهید.

درمان شناختی – رفتاری (CBT)

درمان شناختی – رفتاری (CBT) برای کودکان مبتلا به لکنت زبان ناگهانی که اضطراب یا پریشانی عاطفی مرتبط با مشکلات گفتاری خود را تجربه می‌کنند، مفید است. CBT به کودکان کمک می‌کند تا ترس‌ و اضطراب مربوط به صحبت کردن را برطرف کرده، تنش در ماهیچه‌های مربوط به گفتار را کاهش داده و تکنیک مواجهه درمانی را برای مواجهه تدریجی با موقعیت‌های چالش‌برانگیز تمرین کنند. بدین ترتیب کودکان دارای اختلال لکنت زبان ناگهانی با از بین بردن افکار منفی و ایجاد انعطاف پذیری در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا، اعتماد به نفس و روانی گفتار خود را بهبود می‌بخشند.

مشارکت والدین در درمان لکنت ناگهانی کودکان

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان ناشی از ترس را از دست ندهید.

مشارکت والدین در خانه

مشارکت و حمایت والدین نقش مهمی در درمان لکنت ناگهانی در کودک دارد. حفظ ارتباط با گفتار درمانگر کودک و شرکت فعالانه در جلسات درمانی ضروری است. شما والد عزیز با آگاهی و رعایت استراتژی‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در درمان، می‌توانید خانه را به مکانی امن برای بهبود روانی گفتار کودک خود تبدیل کنید. همچنین با استفاده از خدمات توانبخشی در منزل مجموعه توان هاب و کمک گرفتن از گفتاردرمانگران ما، می‌توانید مسیر پر پیچ و خم درمان کودک خود را آسان‌تر طی کنید. مجموعه توانبخشی توان هاب با کادری مجرب و حرفه‌ای و تجهیزات مورد نیاز، خدمات گفتار درمانی را در منزل شما ارائه می‌دهد.

گروه درمانی

شرکت در جلسات گروه درمانی فرصتی برای کودکان دارای زبان لکنت ناگهانی فراهم می‌کند تا با هم سن و سالان خود که تجربیات و چالش‌های مشابهی دارند، ارتباط برقرار کنند. با شرکت در فعالیت‌های گروهی این کودکان می‌توانند مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی و روانی گفتار خود را بهبود ببخشند و در مسیر درمان روحیه خود را حفظ کنند.

مقاله درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله از دست ندهید.

در آخر

شروع ناگهانی لکنت زبان در کودکان معمولاً یک تجربه غیرمنتظره و نگران کننده برای والدین و خانواده‌ها است. این نوع لکنت زبان که به لکنت زبان اکتسابی نیز مشهور است، عمدتاً بر اثر یک حادثه یا آسیب عاطفی به وجود می‌آید. با درک و شناخت علل بالقوه لکنت زبان ناگهانی در کودک، شناخت علائم آن و بررسی گزینه‌های درمانی مؤثر، می‌توان روند درمان را سریع‌تر آغاز کرد و به نتایج بهتری دست یافت.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع:

nbcnews.com

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط