درمان لکنت زبان در کودکان ۵ ساله

درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله

لکنت زبان یک اختلال رایج گفتاری است که بسیاری از کودکان به خصوص کودکان بین 2 تا 5 سال را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل نیز درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله و مداخله زودهنگام اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر لکنت زبان تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی کلی کودک دارد و از این رو ارائه حمایت‌های لازم و جستجوی درمان حرفه‌ای و مناسب بسیار مهم است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با علائم لکنت زبان در کودکان 5 ساله آشنا کرده و روش‌های درمان لکنت زبان در سنین پایین را بررسی کنیم.

علائم و نشانه های لکنت زبان در کودکان 5 ساله

شناخت علائم و نشانه‌های لکنت در کودکان 5 ساله برای مداخله زودهنگام بسیار مهم است. برخی از علائم رایج در این سنین عبارتند از:

تکرار

کودک ممکن است صداها، هجاها یا کلمات مانند را تکرار کند؛ مانند “س-س-س-سیب” یا “م-م-م-من”.

طولانی شدن

کودک ممکن است کلمات‌ را برای مدت طولانی تلفظ کند؛ مانند “ممممممار”

مکث کردن

کودک ممکن است در شروع یا تکمیل یک کلمه مشکل داشته باشد و یا در حین گفت و گو مکث یا سکوت لحظه‌ای داشته باشد.

مقاله گفتاردرمانی کودک ۵ ساله از دست ندهید.

رفتارهای اجتنابی

کودک دارای اختلال لکنت زبان معمولاً سعی می‌کند از استفاده از کلمات یا قرار گرفتن در موقعیت‌های خاصی که باعث تشدید لکنت زبان او می‌شود، اجتناب کند. اینگونه رفتارهای اجتنابی عمدتاً منجر به محدود شدن دایره واژگان کودک به خصوص در سن 2 تا 5 سالگی یا کناره گیری او از تعاملات اجتماعی می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که لکنت زبان در کودکان 5 ساله از نظر شدت و علائم متفاوت است و ممکن است در طول زمان تغییر کند. چنانچه این علائم را در کودک 5 ساله خود مشاهده کردید، توصیه می‌شود برای ارزیابی بیشتر با یک گفتاردرمانگر و متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید به آسانی و به صورت کاملاً رایگان با کارشناسان و متخصصان مجموعه توان هاب تماس گرفته و در مورد خدمات این مجموعه و همچنین شرایط فرزند دلبندتان مشاوره رایگان دریافت کنید.

مداخله زودهنگام در درمان لکنت زبان

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان کودک سه ساله از دست ندهید.

اهمیت مداخله زودهنگام در درمان لکنت زبان

مداخله اولیه نقش مهمی در درمان لکنت در کودکان 5 ساله دارد. تحقیقات نشان داده است که هر چه مداخله و روند درمان زودتر انجام شود، نتایج موفقیت آمیزتری به دست خواهد آمد. با شروع درمان لکنت زبان در سنین پایین، کودکان شانس بیشتری برای غلبه یا مدیریت لکنت زبان خود دارند. مداخله زودهنگام همچنین به جلوگیری از ایجاد و رشد احساسات منفی مانند اضطراب یا اعتماد به نفس پایین کودک نیز کمک می‌کند.

آسیب شناسان گفتار و زبان یا گفتار درمانگران، با تخصص خود در تشخیص و درمان اختلالات گفتاری کودکان، استراتژی‌های درمانی مناسب برای رفع نیازهای منحصر به فرد هر کودک ارائه می‌دهند. آنها برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب که بر درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله، بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها تمرکز دارد، از نزدیک با والدین و کودکان کار می‌کنند. به علاوه کادر مجرب و حرفه‌ای مجموعه توانبخشی توان هاب این افتخار را دارد تا کلیه خدمات توانبخشی و گفتاردرمانی کودکان را در منزل شما عزیزان ارائه دهد.

درمان لکنت زبان در کودکان پنج ساله

همچنین مقاله لکنت زبان در کودکان 6 ساله از دست ندهید.

روش‌های درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله

خوشبختانه وقتی صحبت از درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله می‌شود، گزینه‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارد. انتخاب نوع روش درمانی به شدت علائم لکنت زبان، شرایط و  نیازهای هر کودک و توصیه‌های آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر حرفه‌ای بستگی دارد. برخی از گزینه‌های درمانی رایج برای کودکان 5 ساله عبارتند از:

گفتار درمانی

گفتار درمانی کودکان رایج ترین و موثرترین روش برای درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله است.

آسیب شناسان گفتار و زبان یا همان گفتار درمانگرها از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای کمک به بهبود روانی گفتار، کاهش استرس و اضطراب و توسعه مهارت‌های ارتباطی کودکان استفاده می‌کنند. در ادامه چند تکنیک متداول گفتار درمانی کودکان 5 ساله را به شما معرفی خواهیم کرد:

شروع آسان

شروع آسان یکی از تکنیک‌های رایج گفتاردرمانی است که کودک را تشویق می‌کند تا کلمات و جملات را آرام و ملایم شروع شروع کند و از این طریق احتمال لکنت زبان را کاهش دهد.

مکث و جمله بندی

در این تکنیک به کودک آموزش داده می‌شود که بین بیان عبارات و جمله‌ها مکث و سپس گفتار خود را تکمیل کند. این تکنیک به کاهش احساس عجله یا گیج شدن کودک حین مکالمه و گفت و گو کمک می‌کند.

تنفس کنترل شده

در این تکنیک گفتار درمانی کودکان، کودک به کمک گفتار درمانگر تکنیک تنفس دیافراگمی را برای تقویت آرامش و کاهش تنش ناشی از ناروانی گفتار می‌آموزد.

نقش والدین درمان لکنت زبان کودک پنج ساله

مطالعه مقاله درمان لکنت زبان ناشی از ترس را از دست ندهید.

اصلاح سرعت گفتار

گفتاردرمانگران مجموعه توان هاب با ارائه کلیه خدمات گفتاردرمانی و توانبخشی در منزل، با فرزند شما تکنیک اصلاح سرعت گفتار را کار کرده و به او کمک می‌کنند تا سرعت گفتار خود را کاهش دهد. این تکنیک یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های گفتاردرمانی کودکان 5 ساله دارای اختلال لکنت زبان است و نتایج فوق العاده‌ای دارد.

درمان خانگی

والدین نقش مهمی در روند درمان لکنت زبان کودک 5 ساله خود دارند. آن‌ها می‌توانند تکنیک‌های مختلف درمان خانگی را برای ایجاد یک محیط حمایت کننده و امن در خانه بیاموزند و با استفاده از روش‌های مختلف مانند درمان گیاهی لکنت زبان یا حتی طب سنتی باعث بهبود لکنت زبان و روانی گفتار فرزند خود شوند.

گروه درمانی

شرکت در جلسات گروه درمانی با سایر کودکانی که لکنت زبان دارند، در افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس تعلق به اجتماع کودک نقش مهمی ایفا می‌کند. درمان لکنت زبان کودکان 5 ساله از طریق گروه درمانی به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند که تنها نیستند و به تدریج باعث بهبود ارتباطات اجتماعی و روانی گفتار می‌شود.

دستگاه‌های الکترونیکی

یکی از جدیدترین روش‌های درمان لکنت زبان در کودکان، استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مانند دستگاه‌های بازخورد شنیداری تأخیری (DAF) است. این دستگاه‌ صدای کاربر را ضبط کرده و سپس همان صدا را پخش می‌کند تا کاربر بتواند صدا و بیان خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کند.

لازم به ذکر است که برای تعیین مناسب‌ترین برنامه درمانی برای کودک 5 ساله که لکنت زبان دارد، مشورت با یک آسیب شناس گفتار- زبان یا گفتار درمانگر حرفه‌ای ضروری است. فراموش نکنید که هر کودک منحصر به فرد است و یک رویکرد درمانی شخصی سازی شده طبیعتاً نتایج بهتری دارد.

پیشنهاد می دهیم با روش های درمان خانگی لکنت زبان بیشتر آشنا شوید.

تکنیک شکل دهی روانی

آپراکسی گفتاری چیست؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

شکل دهی روانی

هدف این رویکرد اصلاح تولید گفتار کودک برای کاهش شدت لکنت زبان است و در واقع به کودک کمک می‌کند تا روانتر صحبت کند. این تکنیک شامل گفتار آهسته و آرام، شروع آرام صداها، هجاها و کلمات و کند شدن سرعت گفتار است.

اصلاح لکنت

این رویکرد بر کمک به کودکان 5 ساله برای مدیریت و کاهش لکنت زبان تمرکز دارد. در این تکنیک‌ کودک به صورت داوطلبانه با لکنت زبان صحبت می‌کند. در حقیقت کودک عمدا صداها یا کلمات را تکرار یا طولانی‌تر ادا کرده و از تکنیک‌هایی مانند، شل لکنت، لغو لکنت، بیرون کشیدن گیر و لغو گیر برای اصلاح بیان و ناروانی گفتار خود استفاده می‌کند.

درمان شناختی رفتاری

این درمان بیش از هرچیزی به جنبه‌های عاطفی و روانی لکنت زبان می‌پردازد. درمان شناختی رفتاری نوعی درمان روانشناسی است که به کودکان کمک می‌کند تا راهبردهای مقابله ای را توسعه داده، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و افکار و باورهای منفی مرتبط با اختلال خود را به چالش بکشند.

گاهی هر کدام از این روش‌های درمانی برای درمان لکنت زبان کودکان 5 ساله کافی هستند. با این وجود اما با ترکیب این درمان‌ها، آسیب شناسان گفتار- زبان می‌توانند درمان متناسب با نیازهای خاص هر کودک را تدوین کرده و احتمال موفقیت و دستیابی به گفتار روان را به حداکثر برسانند.

پیشنهاد می دهیم با گفتار درمانی و روش آن در منزل که گفتاردرمانی در منزل نام دارد بیشتر آشنا شوید.

چند نکته مهم برای والدین

شما به عنوان والد، نقش مهمی در حمایت و توانمندسازی کودک 5 ساله خود دارید که با لکنت زبان دست و پنجه نرم می‌کند. این نکات مهم به شما کمک می‌کنند تا مسیر درمان لکنت زبان کودک خود را هموارتر کنید.

ایجاد یک محیط امن

برقراری ارتباط باز، صادقانه و امن با کودک مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای درمان لکنت زبان فرزند دلبندتان انجام دهید. به فرزندتان بگویید که داشتن لکنت زبان هیچ اشکالی ندارد و شما برای حمایت تمام قد از او حاضرید.

الگوی گفتار روان

در طول روز با فرزندتان آهسته و واضح صحبت کرده و الگوی گفتاری خوبی را برای فرزندتان فراهم کنید تا بتواند آن را تقلید کند. فراموش نکنید که از تمام کردن جملات کودک یا قطع صحبت او خودداری کنید.

گوش دادن فعال

هنگامی که فرزندتان صحبت می‌کند، گوش شنوا باشید. تماس چشمی را حفظ و توجه کامل خود را به او معطوف کنید و از این طریق اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید.

همچنین می توانید با روشی جدید که گفتار درمانی آنلاین نام دارد بیشتر آشنا شوید.

درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله 1

تشویق کودک

5 سالگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های رشد کودک است، کودک در این سن نیاز به توجه و پرورش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و همچنین افزایش اعتماد به نفس دارد. بنابراین لازم است تا تلاش‌ها و دستاوردهای فرزندتان در مهارت‌های ارتباطی را تحسین کنید. روی نقاط قوت و پیشرفت آن‌ها تمرکز کرده و کوچک‌ترین پیشرفتشان را تشویق کنید.

به یاد داشته باشید هر کودکی منحصر به فرد است و روند درمان ممکن است زمان ببرد. بنابراین در اجرای این نکات صبور و ثابت قدم باشید و برای کسب راهنمایی و مشاوره با متخصصین حرفه‌ای با مجموعه توان هاب تماس بگیرید. برای این منظور کافیست وارد سایت مجموعه توانبخشی توان هاب شده و با کلیک روی گزینه درخواست تماس، در اسرع وقت خدمات مشاوره رایگان دریافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره گفتاردرمانی می توانید مقاله گفتار درمانی بزرگسالان مطالعه نمایید.

کلام آخر

درمان لکنت زبان در کودکان 5 ساله نیازمند رویکردی جامع است که از مداخله زودهنگام، تکنیک‌های گفتار درمانی حرفه‌ای و حمایت والدین تشکیل می‌شود. والدین با درک و آگاهی زودهنگام علائم و نشانه‌های لکنت زبان در فرزند دلبندشان، اقدام برای درمان حرفه‌ای و تخصصی لکنت زبان و اجرای نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، می‌توانند مهارت‌های ارتباطی کودک 5 ساله خود را تقویت کرده و اعتماد به نفس او را افزایش دهند. بنابراین چنانچه متوجه علائم لکنت زبان در کودک 5 ساله خود شدید، در مشورت با آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر کودک تردید نکنید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط