گفتار درمانی حرف گ؛ روش های درمان

گفتار درمانی حرف گ؛ روش های درمان

گفتار درمانی حرف گ

برخی از افراد ممکن است نتوانند بعضی حروف را به درستی تلفظ کنند. یکی از حروفی که کودکان و حتی بزرگسالان ممکن است برای تلفظ آن دچار مشکل شوند، حرف «گ» است. بهترین راه برای آموزش تلفظ این حرف، کمک گرفتن از گفتار درمانگر است. گفتاردرمانی حرف گ مراحل مختلفی دارد و با کمک شیوه‌های گوناگون می‌توان این مسئله را برطرف کرد. در این مطلب از توان هاب می‌خواهیم به بررسی گفتاردرمانی حرف «گ» بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه تلفظ حرف «گ»

حرف «گ» جز آن دسته از صداهایی است که توسط بخش عقبی زبان تلفظ می‌شود. در واقع این صدا با یک سوم خلفی زبان ادا می‌شود. کودکان معمولاً تلفظ این صدا را از یک و نیم سالگی شروع می‌کنند و گاهی هم ممکن است این عمل تا 4 سالگی طول بکشد. آموزش دیگر صداهای خلفی مانند «ک»، «ق» و «خ» می‌توانند در گفتاردرمانی حرف «گ» مؤثر باشد؛ زیرا این صداها مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.

نحوه تلفظ حرف گ

مطالعه مقاله گفتاردرمانی حرف ر از دست ندهید.

چرا باید از گفتار درمانگر برای بهبود تلفظ حرف «گ» کمک بگیریم؟

بهترین راه برای درمان یک مشکل، کمک گرفتن از متخصص آن است. گفتار درمانگران در زمینه تلفظ صحیح حروف آموزش دیده‌اند و می‌توانند با روش‌های خلاقانه و مدرن، روند یادگیری را بهبود بخشند. شاید فکر کنید که خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید و به فرد موردنظر خود آموزش دهید؛ اما مسئله این است که دنبال کردن روند آموزشی ناقص و اشتباه می‌تواند کار را سخت‌تر کند.

پس بهتر است در همان ابتدای کار با کمک گرفتن از متخصص روند آموزشی را به شکل صحیح پیش ببرید. گفتاردرمانی هم در کلینیک و هم در منزل انجام می‌شود. گروه درمانی توان هاب نیز خدمات گفتاردرمانی در منزل را ارائه می‌دهد و شما می‌توانید از دانش گفتار درمانگران ماهر و متبحر بهره ببرید. گفتاردرمانی در منزل مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آموزش در محیطی آشنا
  • عدم نیاز به انتظار در کلینیک
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها

برای گفتاردرمانی حرف گ مراحلی باید طی شود. درمانگر در ابتدا واج را آموزش می‌دهد. سپس سراغ هجا می‌رود. پس از آن به ترتیب صدا را در کلمه، عبارت، جمله و مکالمه آموزش می‌دهد. تا زمانی که فرد یک مرحله را به درستی انجام ندهد، نباید به مرحله بعدی وارد شد. زیرا آموزش ناقص می‌شود. پس می‌توان ترتیب گفتاردرمانی را این گونه بیان کرد:

  1. واج
  2. هجا
  3. کلمه
  4. عبارت
  5. جمله
  6. مکالمه

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتاردرمانی حروف را از دست ندهید.

روش‌های مختلف گفتاردرمانی صدای «گ»

برای این کار می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد:

  • روش‌های کلامی
  • روش‌های فیزیکی
  • روش‌های لمسی
  • بازی‌ها و فعالیت‌های خلاقانه

یک گفتار درمانگر ماهر از تمامی این موارد در روند آموزش و درمان استفاده می‌کند.

گفتاردرمانی حرف «گ» با استفاده از وسیله‌ای نگهدارنده

در این روش گفتار درمانگر با استفاده از یک وسیله نگهدارنده مانند چوب بستنی آن بخش از زبان را که برای تلفظ حرف گ باید پایین نگه داشته شود، فشار می‌دهد. برای تلفظ حرف گ باید انتهای زبان را کمی فشار داد. سپس از کودک می‌خواهد که صدای «د» را تلفظ کند. در چنین حالتی صدای گ شنیده می‌شود. این حالت چندین بار تکرار می‌شود تا در نهایت فرد بتواند بدون نگه داشتن زبان، حرف گ را تلفظ کند. این مرحله از گفتاردرمانی که به آموزش واج اختصاص دارد، ممکن است چند جلسه طول بکشد.

اجرای این تکنیک در خانه برای کودکان بسیار مفیدتر است؛ زیرا گفتار درمانگر باید با وسیله‌ای زبان را فشار دهد. برخی از کودکان ممکن است در این حین دچار اضطراب شوند. البته گفتار درمانگر پیش از شروع جلسات با کودک صحبت می‌کند تا احساس راحتی و دوستانه بودن جلسات درمانی ایجاد شود. با این حال امکان بروز اضطراب وجود دارد. به همین دلیل انجام گفتاردرمانی در منزل و به ویژه در محیطی که کودک راحت است، می‌تواند مفیدتر باشد. به عنوان مثال، تمرینات در اتاق کودک و در کنار اسباب‌بازی‌های محبوب او انجام شود.

تمرینات گفتاردرمانی در اتاق کودک

اگر با دیگر مقالات گفتار درمانی حروف تمایل دارید بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می دهیم گفتاردرمانی حرف ک را از دست ندهید.

گفتاردرمانی حرف «گ» در حالت خوابیده

برای برخی از بچه‌ها، درک اینکه زبانشان در حین تلفظ کجا باید قرار بگیرد، چگونه آن را برای تولید صدا به آن قسمت برسانند و صدا را بیان کنند، می‌تواند دشوار باشد. یک راه‌حل این است که فرد را به پشت بخوابانید و سپس از او بخواهید صدا را ایجاد کند. از آنجایی که در این موقعیت نیروی جاذبه به طور طبیعی زبان را بیشتر به عقب می‌کشد، برقراری تماس صحیح زبان و کام برای آنها آسان‌تر می‌شود. فرد در این حالت می‌تواند متوجه حالت زبان خود در حین تلفظ گ شود. پس از چند بار تمرین از او بخواهید تا این کار را در حالت نشسته و ایستاده نیز انجام دهد.

تقویت زبان برای تلفظ بهتر حرف «گ»

گاهی عضلات زبان فرد باید تقویت شوند. برای این کار می‌توانید از روش نی مکیدن استفاده کنید. مکیدن نی می‌تواند زبان را تقویت کند. علاوه بر این، می‌توانید از فرد بخواهید تا کمی آب غرغره کند. این کار نیز ماهیچه‌های زبان را تقویت می‌کند و زبان را در موقعیت مناسبی برای تلفظ گ قرار می‌دهد.

گفتاردرمانی حرف «گ» با نشانه‌های لمسی

از آنجایی که «گ» یک صدای صوتی است، تارهای صوتی شما در حین تلفظ آن می‌لرزد. از فرد بخواهید تا دستش را روی گلوی شما یا همراهش بگذارد. سپس «گ» را تلفظ کنید. معمولاً فرد ارتعاشات را حس می‌کند. حال از او بخواهید تا دستش را روی گلوی خودش بگذارد و این کار را با صدای خودش امتحان کند و ببیند آیا این صدا را درست تلفظ می‌کند یا خیر.  

همچنین با گفتاردرمانی در منزل کودکان بیشتر آشنا شوید.

گفتاردرمانی حرف گ با اسباب بازی های کودک

اجرای خلاقانه مراحل پیشرفته‌تر تلفظ صدای «گ»

وقتی فرد صدای «گ» را یاد گرفت، درمانگر وارد مرحله بعدی می‌شود و این صدا را با چیزهای دیگر ترکیب می‌کند. اکنون درمانگر نحوه تلفظ گِ، گُ، گَ، گا، گو و گی را به او یاد می‌دهد. به تدریج درمان گسترده‌تر می‌شود و تکامل می‌یابد. از آنجایی که مراحل بعدی می‌توانند پیچیده‌تر باشند، پیشنهاد می‌شود تا از روش‌های خلاقانه‌ای برای آموزش استفاده شود.

به عنوان مثال می‌توانید از کودک بخواهید در حین تمرین تلفظ کلمه‌ای مانند «گل» تصویر آن را نقاشی بکشد یا رنگ‌آمیزی کند. این گونه روند آموزش پویاتر می‌شود. حتی می‌توان گفتاردرمانی حرف «گ» در منزل را با اسباب‌بازی‌های کودک اجرا کرد. مثلاً با عروسک‌های محبوب کودک یک نمایش کوتاه اجرا کرد و در این بازی از کلمات و جملاتی استفاده کرد که صدای «گ» را در خود دارند.

اگر اطلاعات بیشتری درباره کودکان و گفتاردرمانی آنها نیاز دارید می توانید مقاله گفتار درمانی کودکان را مطالعه نمایید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی گفتاردرمانی حرف گ پرداختیم. پیشنهاد می‌شود برای ایجاد محیطی آرام و بدون استرس از خدمات گفتاردرمانی در منزل استفاده کنید. گروه توان هاب نیز این خدمات را با گفتار درمانگرانی ماهر ارائه می‌دهد. به نظر شما از چه روش‌های خلاقانه دیگری می‌توان برای این کار استفاده کرد؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط