کاردرمانی برای دیسک کمر

کاردرمانی برای دیسک کمر

کاردرمانی برای دیسک کمر شامل تکنیک های مختلفی برای کاهش درد و کمک به درمان این بیماری می شود. کمر درد، عارضه ای بسیار شایع است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن دست و پنجه نرم می کنند. اصطلاح “دیسک” کوتاه شده ی “دیسک بین مهره ای” است. این کوسن های اسفنجی هستند که استخوان های ستون فقرات (مهره ها) را از هم جدا می کنند. دیسک ها باعث جذب شوک می شوند، ستون فقرات را ثابت نگه می دارند و به مهره ها “نقاط محوری” می دهند تا حرکت کند.

دیسک ها دارای دو قسمت هستند: پوسته الاستیک خارجی (“آنولوس فیبروسوس”) و یک ماده ژله ای داخلی (“هسته پالپوسوس”). پوسته های خارجی “ژله داخلی” را در هسته دیسک احاطه کرده و نگه می دارد.

دیسک ها می توانند فشار و بار زیادی را بدون مشکل تحمل کنند. اما انواع خاصی از فشار می تواند باعث کشیدگی و تحریک پوسته خارجی شود. در بعضی موارد، این امر می تواند محتوای آن را به سمت بیرون فشار دهد که به برجستگی دیسک معروف است.

تغییرات دیسک در طول زندگی ما اتفاق می افتد؛ به این صورت که بافت های پیوندی با افزایش سن تغییر می کنند و ساختار ستون فقرات برای کنار آمدن با فشارهای جسمی زندگی روزمره سازگار می شود. این تغییرات فرسایشی ممکن است حتی در افراد سالم بدون کمردرد، در اشعه ایکس یا اسکن کمر خود را نشان دهند. برآمدگی دیسک، باریک شدن فضای دیسک (کاهش ارتفاع دیسک) و کم آبی دیسک تغییرات طبیعی و متداول مربوط به سن هستند.

علائم مشکلات دیسک کمر

علائم دیسک تحریک شده می تواند با توجه به موقعیت و شدت آن متفاوت باشد. اسکن کمر برای تعیین اینکه آیا کمر درد فرد از یک دیسک ناشی می شود، مفید نیست زیرا دیسک ها با افزایش سن و استفاده از آنها تغییر می کنند.

با این حال ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمردرد
  • کمر درد هنگام خم شدن مکرر یا نشستن طولانی مدت
  • کمردرد هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا فشار آوردن
  • اگر دیسک باعث تحریک عصب مجاور شده باشد، درد، بی حسی یا مورمور شدن بازو یا پا

عوامل خطر برای مشکلات دیسک کمر

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض مشکلات دیسک هستند. عوامل خطرساز عبارتند از:

  • چاقی
  • عدم تناسب اندام
  • عدم انجام ورزش منظم
  • سیگار کشیدن
  • افزایش سن
  • وضعیت بدنی نامناسب
  • بلند کردن بارهای سنگین

انواع مشکلات دیسک

مشکلات رایج مربوط به دیسک عبارتند از:

  • کشیدگی و پیچ خوردگی دیسک
  • بیماری فرسایش(دژنراتیو) دیسک (که در افرادی که هیچ علائمی ندارند نیز مشاهده می شود)
  • دیسک های برآمده (دیسک های “فتق” ، “افتاده” ، “اکسترود شده” یا “لغزیده” نیز نامیده می شوند). برای برخی از افراد، دیسک های بیرون زده می توانند باعث تحریک عصب در مجاورت شوند و منجر به سیاتیک (گسترش درد عصب به اندام تحتانی) شود.

کشیدگی دیسک

کشیدگی دیسک مانند سایر کشیدگی ها یا پیچ خوردگی های سایر قسمت های بدن اتفاق می افتد. وارد آوردن بار مداوم یا بیش از حد به هرگونه بافت نرم بدن (مانند رباط ها ، تاندون ها یا عضلات) می تواند باعث درد شود. اگر نیرو یا بار بیش از حد تحمل بافت نرم باشد ، ممکن است باعث تحریک و التهاب شود که این امر ممکن است در اشعه ایکس یا اسکن نشان داده نشود.

انواع مشکلات دیسک کمر
انواع مشکلات دیسک

بیماری دیسک دژنراتیو

دیسک های کودک خردسال چاق و مرطوب است (هسته از مایع پر شده و به خوبی هیدراته شده است). اما محتوای آب دیسک ها با افزایش سن کاهش می یابد تا زمانی که نسبتاً نازک و سفت شوند و این روند پیری باعث افزایش اصطکاک بین استخوان ها می شود.

اغلب، این تغییرات وابسته به سن مشکلی ایجاد نمی کنند، اما برخی از افراد امکان دارد درد را تجربه کنند. این تغییرات اغلب “بیماری دژنراتیو دیسک” نامیده می شوند. شایع ترین علامت درد کمر است که می تواند با فعالیت یا نشستن طولانی مدت تشدید شود. اغلب تصور می شود که این مهمترین علت کمردرد در افراد مسن است.

بیرون زدگی دیسک

“دیسک لغزیده” اصطلاحی نادرست است که هنوز هم گاهی اوقات برای توصیف برجستگی دیسک استفاده می شود. این اصطلاح نشان می دهد که یک دیسک از موقعیت خود خارج شده است، اما این طور نیست. دیسک ها توسط رباط ها ، عضلات و خود مهره ها کاملاً در جای خود نگه داشته می شوند.

اصطلاحاتی مانند “بیرون زده”، “فتق”، “اکسترود شده” یا “برآمدگی” وضعیت را بهتر توصیف می کنند. مسئله این نیست که کل دیسک از جای خود “بلغزد” بلکه یک منطقه کوچک در پوسته سخت دیسک خارجی ضعیف می شود و اجازه می دهد تا محتوای نرم ژله مانند خارج شود. هنگامی که این “ژله” با ساختارهای دیگر، به خصوص اعصاب نخاعی مجاور تماس پیدا کند، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • درد اعصاب ارجاع شده (تابش درد به اندام تحتانی)
  • عملکرد عصب تغییر یافته (بی حسی یا سوزن ها)

شایع ترین محل برای بیرون زدگی دیسک در قسمت کمر است و کمردرد می تواند یک علامت باشد. هرچه پیرتر می شویم کمتر در معرض برجستگی دیسک قرار می گیریم. این به این دلیل است که دیسک ها “خشک” می شوند و محتویات کمتر قادر به تراوش در مناطق ضعیف شده در پوسته خارجی دیسک هستند.

سیاتیک

سیاتیک درد عصبی است که در اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد می شود. درد از ستون فقرات به پایین باسن، پشت ران، ساق پا و کف پا تابش می کند. سیاتیک اغلب با تغییر عملکرد عصب همراه است. ممکن است باعث تغییر احساس در اندام تحتانی آسیب دیده مانند مورمور شدن یا بی حسی شود.

بیرون زدگی دیسک علت شایع سیاتیک است. اعصاب نخاعی به طور معمول هر زمان که بدن حرکت می کند، می توانند داخل ستون نخاع به سمت بالا و پایین بلغزند. با این حال ، برآمدگی دیسک می تواند با بیرون زدگی در ستون فقرات و فشار دادن روی اعصاب نخاعی ، باعث درد ارجاع شده اندام تحتانی شود حرکت آنها را مختل می کند. اگر دیسک برجسته مقداری از محتویات خود را در اطراف اعصاب نشت دهد، این امر می تواند باعث تحریک شیمیایی موضعی یا التهاب شود.

تشخیص مشکلات دیسک

تشخیص مشکلات دیسک شامل موارد زیر است:

  • گرفتن سابقه پزشکی برای عوامل خطر و شرایط مستعد و شناسایی هرگونه درگیری عصب نخاعی
  • انجام معاینه بدنی

تحقیقات انجام می شود اگر:

  • علائم بیش از شش هفته ادامه داشته باشند
  • این نگرانی وجود داشته باشد که دیسک روی عصب نخاعی تأثیر بگذارد

عوارض بیماری دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر می تواند باعث درد کمر و پا شود که در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد می کند. این می تواند منجر به ضعف یا بی حسی پا و مشکل در کنترل روده و مثانه شود.

کاردرمانی برای دیسک کمر

کاردرمانی برای دیسک کمر را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • کاردرمانی برای دیسک کمر بدون انجام عمل جراحی
  • کاردرمانی برای دیسک کمر پس از عمل جراحی
کاردرمانی برای دیسک کمر
کاردرمانی برای دیسک کمر

توانبخشی غیر جراحی

در صورت امکان، درمان غیر جراحی بیماری دیسک دژنراتیو کمر ترجیح داده می شود. اولین هدف از درمان غیر جراحی و کاردرمانی برای دیسک کمر، تسکین درد و سایر علائم است تا بیمار در اسرع وقت فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد.

پس از ارزیابی شرایط بیمار، کاردرمانگر می تواند وضعیت ها و تمرینات مرتبط را برای تسکین درد بیمار اختصاص دهد.در پروسه کاردرمانی برای دیسک کمر، کاردرمانگر می تواند یک برنامه تمرینی شخصی برای بهبود انعطاف پذیری عضلات سفت شده، تقویت عضلات پشت و شکم و کمک به بیمار برای حرکت ایمن و با درد کم تر طراحی کند.

اگرچه زمان بهبود در بیماران متفاوت است، اما بیمار باید انتظار این که هر هفته چند بار و به مدت چهار تا شش هفته برنامه کاردرمانی برای دیسک کمر را انجام دهد، داشته باشد. در برخی موارد ، بیماران ممکن است به چند هفته مراقبت اضافی نیاز داشته باشند.

هدف اول ما از درمان، کنترل علائم است. کاردرمانگر شما برای یافتن موقعیت ها و حرکاتی که درد را تسکین می دهد با شما کار خواهد کرد. کاردرمانگر ممکن است درمان های عملی مانند ماساژ و روش های دیگری مانند اعمال سرما و گرما را برای ادامه درمان درنظر بگیرد. این موارد می تواند به بیمار کمک کند تا با درد کمتر و سهولت بیشتری حرکت خود را آغاز کند.

کشش نیز یک روش درمانی معمول برای مشکلات دیسک دژنراتیو است. کشش به آرامی، مفاصل کمر و عضلات را کش می دهد. متخصص کاردرمانی در مورد کشش هایی که به شما کمک می کند تا راحت تر و با درد کمتری حرکت کنید به شما آموزش می دهد.

با ادامه روند بهبودی، ما به تدریج شما را در یک سری تمرینات تقویت کننده برای عضلات شکم و کمر پیشرفت خواهیم داد. کار با این عضلات اصلی به بیماران کمک می کند تا راحت تر حرکت کنند و احتمال درد و مشکلات آینده را کاهش می دهد.

یک هدف اصلی از کاردرمانی برای دیسک کمر این است که به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه از علائم خود مراقبت کنید و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. ما برای بهبود انعطاف پذیری، وضعیت بدن، استقامت و قدرت کمر و شکم، یک برنامه خانگی را به شما ارائه خواهیم داد. متخصص کاردرمانی ما همچنین در مورد راهکارهایی با شما صحبت می کند که در صورت بروز علائم می توانید استفاده کنید.

توانبخشی پس از جراحی

توانبخشی پس از جراحی پیچیده تر است. برخی از بیماران اندکی پس از جراحی بیمارستان را ترک می کنند. با این حال، در برخی از جراحی ها بیماران باید چند روز در بیمارستان بمانند.

در طی بهبودی از عمل جراحی، بیماران باید از دستورالعمل های جراح خود در مورد بستن بریس یا کمربند پشتیبانی پیروی کنند. در هفته های اول پس از جراحی باید در مورد فعالیت های بیش از حد احتیاط کنید.

بسیاری از بیماران جراحی در خارج از بیمارستان به کاردرمانی برای دیسک کمر نیاز دارند. بیمارانی که جراحی همجوشی کمر را انجام داده اند به طور معمول قبل از شروع برنامه توانبخشی باید تا سه ماه صبر کنند. جلسات درمانی ما به بیماران کمک می کند بدون ایجاد فشار اضافی به پشت، قدرت خود را زیاد و حرکت و فعالیت های معمول را از سر بگیرند.

با پایان یافتن جلسات کاردرمانی، متخصص کاردرمانی به شما کمک می کند تا به فعالیت هایی که از انجام آن ها لذت می برید برگردید. شما ممکن است به راهنمایی در مورد اینکه کدام فعالیت ها ایمن هستند یا اینکه چگونه می توانید فعالیت های خود را تغییر دهید، نیاز داشته باشید.

درمان مشکلات دیسک کمر

بیشتر مشکلات دیسک کمر، با گذشت زمان برطرف می شوند. استراحت کوتاه مدت در رختخواب به مدت چند روز ممکن است در مدیریت اولیه سیاتیک کمک کند. با این حال، اکثر افراد با توجه به سطح درد خود، می توانند با برخی محدودیت ها فعال بمانند. تسکین مناسب درد و اجازه دادن به فرد برای تحرک در حد درد خود معمولاً بهترین روش است.

برخی از روش های درمانی که برای تسکین درد استفاده می شود عبارتند از:

  • گرما درمانی (به عنوان مثال کمپرس گرم)
  • افزایش تدریجی سطح فعالیت با درنظر گرفتن محدوده درد
  • یک برنامه تمرینی که برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تناسب اندام طراحی شده است
  • یک برنامه کوتاه مدت (کمتر از 12 هفته) ماساژ ، تحرک ستون فقرات یا درمان دستی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) یا استروئیدها
  • داروهای تسکین دهنده درد ، مانند پاراستامول

درد سیاتیک ممکن است با تزریق استروئیدهای ضد التهاب در ناحیه عصب نخاعی آسیب دیده درمان شود. در موارد شدید سیاتیک ناشی از برجستگی بزرگ دیسک، ممکن است درد با جراحی برای برش دیسک برآمده تسکین یابد. این کار می تواند برای کاهش فشار بر عصب نخاعی آسیب دیده انجام شود.

در موارد شدید بیماری دژنراتیو دیسک، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود تا دیسک برداشته شود و دو مهره در هر دو طرف جوش بخورد.

آیا می توان از بیماری دیسک کمر پیشگیری کرد؟

حفظ وزن سالم، انجام ورزش منظم و استفاده از وضعیت بدنی صحیح هنگام نشستن و سایر حالات بدنی می تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک کمر را کاهش دهد.

کاردرمانی می تواند به شما کمک کند

مقابله با کمر درد بدون توجه به اینکه در چه سن و سالی هستید، آسان نیست. اما خبر خوب این است که ثابت شده است که کاردرمانی بدون در نظر گرفتن علت اصلی بروز عارضه، به کمر درد کمک می کند. این یک روش درمانی کاملاً ایمن، طبیعی و مؤثر برای هرکسی است که به دنبال اجتناب از جراحی های گران قیمت یا داروهای مضر است.

برای دریافت بهترین خدمات کاردرمانی در منزل، کافی است بر روی لینک مربوط کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط گرفته و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

توان هاب، سلامتی شما دغدغه ماست

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط