فیزیوتراپی در منزل​

فیزیوتراپی در منزل روشی است که به بیماران کمک می‌کند تا با انجام تمرینات و تکنیک‌های درمانی در محیط خانه، بهبود یابند. این خدمات توسط فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای ارائه می‌شود و به کاهش درد، افزایش تحرک و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک می‌کند.

درخواست مشاوره رایگان

برای مشاوره رایگان و درخواست خدمات فیزیوتراپی شماره تلفن خود را وارد کنید. با شما تماس خواهیم گرفت…

فیزیوتراپی در منزل 1

کیفیت زندگی شما

دغدغه ماست

چرا فیزیوتراپی در منزل توان هاب؟

فیزیوتراپی در منزل 2

کیفیت خدمات بهتر

مجموعه توان هاب از مجرب‌ترین و بهترین متخصصان توانبخشی کشور استفاده می‌کند. این مجموعه، اولین موسسه ارائه توانبخشی در منزل است که در دانشگاه علوم پزشکی ایران تاسیس شده است.

فیزیوتراپی در منزل 3

رفت و آمد آسان

با ارائه خدمات توانبخشی در منزل، زحمت رفت و آمد از دوش شما برداشته خواهد شد. این مزیت، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و معلولان حرکتی بسیار کمک‌کننده است.

فیزیوتراپی در منزل 4

بازگشت وجه در صورت نارضایتی

ما به قدری به تخصص و تعهد کادر درمانی خود اطمینان داریم که تضمین می‌کنیم در صورت عدم رضایت شما، وجه پرداختی به طور کامل عودت داده خواهد شد.

فیزیوتراپی در منزل 5

کاهش هزینه

شاید در نگاه اول به نظر برسد که درمان در منزل هزینه بیشتری خواهد داشت؛ اما از آنجا که کیفیت درمان در این روش بسیار بالاتر می‌رود، نتیجه بخشی سریعتر خواهد بود و با کاهش تعداد جلسات مورد نیاز، هزینه نهایی شما کاهش می‌یابد.

فیزیوتراپی در منزل 6

محیط آشنا و راحت

محیط کلینیک و درمانگاه می‌تواند برای بسیاری از افراد به‌ویژه کودکان اضطراب آفرین باشد؛ انجام مراحل درمان در خانه باعث می‌شود که بیماران احساس راحتی بیشتر داشته باشند و با کاهش استرس، انگیزه انجام تمرینات افزایش یابد.

فیزیوتراپی در منزل 7

درمان اختصاصی

در کلینیک‌های حضوری، به طور همزمان درمان برای چندین نفر و گاهی برای ده‌ها نفر انجام می‌شود. اما در درمان‌های توانبخشی در منزل، هر فرد به طور خصوصی و به صورت تکی مورد درمان قرار می‌گیرد که کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

فیزیوتراپی در منزل؛ معرفی مزایا و تکنیک های آن

فیزیوتراپی یک رویکرد درمانی است که به فرد کمک می‌کند تا توانایی و قدرت خود را بازیابد یا بهبود بخشد. این گونه رفاه کلی زندگی فرد افزایش می‎یابد.

فهرست مطالب

معمولاً افراد برای دریافت خدمات فیزیوتراپی باید به کلینیک یا بیمارستان مراجعه کنند. انجام این کار برای بسیاری از افراد دشوار یا حتی غیرممکن است. به همین دلیل بهترین راه دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل است. اکثر بیماران نیز این شیوه را ترجیح می‌دهند. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که مزایای فیزیوتراپی در خانه چیست؟ چه کسانی می‌توانند از این خدمات بهره ببرند؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی فیزیوتراپی در منزل بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

فیزیوتراپی چیست؟

خانم مسن در حال فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی شیوه‌ای درمانی است که شامل حرکت‌شناسی، درمان دستی، ورزش‌درمانی و الکتروتراپی می‌شود. از این روش‌ها برای بازیابی، حفظ و افزایش تحرک فیزیکی، قدرت و عملکرد بیماران استفاده می‌شود. فیزیوتراپ‌ها درک خوبی از نحوه عملکرد بدن دارند و در شیوه ارزیابی، تشخیص و درمان ناتوانی‌ها تخصص دارند. 

فیزیوتراپیست‌ها به بیماران کمک می‌کنند تا آسیب‌ها و ناتوانی‌های مختلف مانند کمردرد، گردن درد، زانودرد، مشکلات رباط و… را درمان کنند. فیزیوتراپی همچنین به توان‌بخشی بیماران مبتلا به پارکینسون، فلج، سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس و فلج مغزی هم کمک می‌کند. امکان درمان بسیاری از مشکلات در خانه هم وجود دارد. مخصوصاً زمانی که فرد دارای بیماری حاد و مزمن است. 

فیزیوتراپی در منزل چیست؟

فیزیوتراپی در منزل شامل خدمات درمانی باکیفیتی می‌شود که توسط متخصص در محیط خانه بیمار انجام می‎شوند. این سرویس برای افرادی طراحی شده که ممکن است به دلایل مختلف مانند مشکلات حرکتی، شرایط مزمن، محدودیت‌های زمانی، یا حتی راحتی در محیط خانه، مراجعه به کلینیک را چالش‌برانگیز بدانند. در اکثر موارد پزشک متخصص فیزیوتراپی در منزل را به بیمار توصیه می‌کند. در اولین جلسه فیزیوتراپ بیمار را معاینه می‌کند. ارزیابی اولیه به شکلی دقیق انجام می‌شود. سابقه پزشکی بیمار نیز بررسی می‌گردد. سپس با توجه به مسائل بیمار، برنامه درمانی مشخص می‌شود. 

در جلسات بعدی، فیزیوتراپ جلسات توان‌بخشی را بر اساس شرایط بیمار از 45 دقیقه تا یک ساعت انجام خواهد داد. برنامه‌ریزی جلسات با هماهنگی بیمار انجام می‌شود تا فرد بتواند در بهترین زمان در جلسات شرکت کند. پس می‌توان گفت که فیزیوتراپی در منزل شامل ارزیابی اولیه، بررسی وضعیت فعلی بیمار، بررسی سابقه پزشکی او و تعیین اهداف واقع‌بینانه می‌شود. سپس جلسات درمانی با توجه به نیازهای منحصر به فرد بیمار در خانه اجرا می‎شوند. 

این جلسات شامل بررسی منظم شرایط بیمار نیز می‌گردد. اثربخشی هر درمانی به ردیابی منظم حالات و تغییرات بیمار بستگی دارد. تمامی تمرینات و جلسات بعدی بیمار بر اساس این بررسی و ارزیابی منظم طراحی می‌شوند. علاوه بر این، جلسات درمانی حالت ثابتی ندارند. جلسات پویا هستند و بر اساس بازخورد و چالش‌های بیمار می‌توانند تنظیم شوند و تغییر کنند. 

فیزیوتراپی در خانه مناسب چه افرادی است؟

ورزشکاری در حال فیزیوتراپی شدن در منزل

تمامی افرا نیازمند به فیزیوتراپی می‌توانند از جلسات درمانی که در منزل برگزار می‌شود، بهره ببرند. مخصوصاً افرادی که دارای شرایط زیر هستند:

  • افرادی که شرایط حاد و مزمنی دارند که روی حرکت و عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد. 
  • افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و به مراقبت‌های بعد از عمل یا پس از ترخیص از بیمارستان نیاز دارند، مانند جراحی قلب، یا درمان سرطان.
  • ورزشکارانی که دچار مشکلات عضلانی یا مفصلی شده‌اند.
  • افرادی که مشکلات جا به جایی و حمل و نقل دارند و رفتن به کلینیک برای آنها دشوار است، مثل افراد مسن، افراد دارای معلولیت و… .
  • افرادی که برنامه شلوغی دارند و انجام قرارهای منظم در کلینیک برای آنها دشوار است.
  • افرادی که به راحتی، آسایش، حریم خصوصی، شخصی‌سازی، تداوم، اثربخشی، پیشگیری و توانمندسازی در مراقبت‌های بهداشتی خود اهمیت می‌دهند.

 

فیزیوتراپی در منزل 8

مزایای فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل مزایای متعددی دارد، از جمله:

احساس راحتی

قدرت درمان در محیط آشنا را نباید دست کم بگیرید. اکثر افراد در محیط خانه راحت‌تر هستند. در خانه خود آرامش دارند، استرس ندارند و به همین دلیل تمرینات درمانی را بهتر می‌توانند اجرا کنند. این شیوه درمان برای افرادی که اضطراب دارند، بسیار مؤثر است.

درمان شخصی‌سازی شده بر اساس محیط زندگی بیمار

وقتی درمانگر محیط خانه بیمار را ببیند، تصویر واضح‌تری از چالش‌های روزانه او خواهد داشت. این گونه می‌توان برنامه درمانی را طوری طراحی کند که به بیمار کمک کند در محیطی که هر روز فعالیت دارد، بهترین عملکرد را داشته باشد. چیدمان لوازم خانه، نوع مبلمان، محل قرارگیری حمام و سرویس بهداشتی و حتی ظروف غذاخوری بیمار، همگی در تنظیم برنامه درمانی تأثیرگذار هستند. 

صرفه‌جویی در زمان و هزینه‎ها

مزیت دیگر فیزیوتراپی در خانه، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها است. حمل و نقل بیمار مخصوصاً وقتی که توانایی حرکتی پایینی داشته باشد، می‌تواند دشوار باشد. گاهی حتی کلینیک فاصله زیادی از خانه بیمار دارد و برای رفت و برگشت باید زمان زیادی صرف شود. این در حالی است که با انجام جلسات فیزیوتراپی در منزل، می‌توانید در زمان و هزینه‎ها صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این، نیازی نیست که مراقبان بیمار زمان زیادی را صرف رفت و آمد کنند و از دیگر کارهای خود بزنند. 

برنامه‌ریزی زمانی شخصی

جلسات فیزیوتراپی در منزل را می‌توان با توجه به زمان مدنظر بیمار و مراقبین او تنظیم کرد. این گونه نیازی نیست که خانواده و مراقبین بیمار وقت خود را خالی کنند، مرخصی بگیرند و… تا بتوانند او را به جلسات برسانند. 

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها

برخی از بیماران سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها هستند. مراجعه به کلینیک و رفت و آمد می‌تواند آنان را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل خانه برای این افراد بسیار امن‎تر است. 

آموزش مراقبین بیمار

فیزیوتراپی می‌تواند یک جلسه درمانی خانوادگی باشد. فیزیوتراپ می‌تواند در جلسات خانگی به مراقبین بیمار هم آموزش‌های مفیدی بدهد. گاهی مراقبین باید بدانند یک تمرین به چه شکلی انجام می‌شود تا در دیگر اوقات روز به فرد کمک کنند تا تمرینات را انجام دهد. 

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی فیزیوتراپی در منزل و مزایای آن پرداختیم. تیم توان هاب شامل گروهی از ماهرترین و مجرب‎ترین فیزیوتراپ‌ها می‌شود که خدمات خود را در منزل نیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید از خدمات پشتیبانی 24 ساعته توان هاب نیز بهره مند شوید و دغدغه ها و سوالات خود را در هر ساعتی از روز با تیم پشتیبانی در میان بگذارید و پاسخ دریافت کنید. 

منابع :
physiodelivered
portea
aimshealthcare

سوالات متداول

بله. گاهی فیزیوتراپی در خانه مؤثرتر است. زیرا فرد در خانه احساس راحتی و امنیت بیشتری می‌کند.

برای اجرای جلسات فیزیوتراپی خانگی نیاز به وسیله خاصی ندارید. فیزیوتراپ‌ها برای استفاده از وسایل روزمره درون خانه آموزش دیده‌اند. علاوه بر این، لوازم تخصصی قابل حمل هم وجود دارند که فیزیوتراپ‌ها در جلسات خانگی از آنها استفاده می‌کنند.

فیزیوتراپ تمامی تمرینات را به صورت واضح و کامل برای شما توضیح می‌دهد. حتی ممکن است فیلم و تصویر هم برای شما آماده کند. علاوه بر این، مراقبین شما نیز نحوه اجرای تمرینات و شیوه نظارت بر اجرای آنها را یاد می‌گیرند. در برخی موارد هم راهنمایی و پشتیبانی آنلاین انجام می‌شود.

امکان ادغام فیزیوتراپی با سایر روش‌های درمانی هم وجود دارد. در مورد دیگر مسائل درمانی خود را درمانگر مشورت کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید