سن مناسب برای گفتاردرمانی کودکان

سن مناسب برای گفتاردرمانی کودکان

سن مناسب برای گفتاردرمانی کودکان با توجه به نقاط عطف تعریف شده برای رشد جسمی و ذهنی کودک تعیین می شود. کودکان به دلیل اختلالات مختلف گفتاری، لکنت زبان، مشکلات در تلفظ کلمات و اصوات، حجم یا کیفیت گفتار و درک محدودی از کلمات و معنی آنها تحت درمان قرار می گیرند. برخی از کودکان در کنار هم قرار دادن کلمات یا استفاده نامناسب از زبان مشکل دارند.

برخی دیگر اختلالات حافظه و توجه دارند. برخی از کودکان در بلع، جویدن، سرفه مشکل دارند یا از غذا خوردن امتناع می ورزند. علاوه بر این، گفتار درمانی ممکن است برای کودکی که به دلیل بیماری یا آسیب دچار اختلال گفتار شده است، ضروری باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کودک به گفتاردرمانی نیاز داشته باشد. اگر متوجه شدید که فرزند شما از نظر رشد جسمی و ذهنی متناسب با سن و سال خود نیست، جلسات گفتار درمانی مداوم یا فشرده می تواند برای کودک مفید باشد.

گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی شامل تکنیک ها و فعالیت هایی است که با هدف بهبود تاخیر و اختلالات در زبان بیانی و پذیرنده، اختلال در عملکرد حرکتی دهان، آپراکسی گفتار، زبان اجتماعی، تسلط (لکنت زبان)، تغذیه و بلع و مهارت های شناختی انجام می شود.

در توان هاب ما گفتاردرمانی کودکان را برای کودکان در هر سنی ارائه می دهیم. متخصصان زبان و گفتار ما با کودک شما همکاری می کنند تا قبل از ایجاد جلسات درمانی بر اساس اهداف گفتاری و زبانی خاص کودک، توانایی آنها را در صحبت کردن و درک صحیح دیگران ارزیابی کنند.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر درباره دیر صحبت کردن کودک دارید مقاله دیر حرف زدن کودک مطالعه نمایید.

سن مناسب برای گفتاردرمانی کودکان کدام است؟

هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند. با این حال، نقاط عطفی در رشد وجود دارد که کودک باید به آنها برسد. اگر فرزند شما تا سن خاصی به آن نقطه عطف رشد جسمی و ذهنی نرسد، می تواند باعث نگرانی شود. یکی از این زمینه ها توسعه گفتار است.

دلایل تاخیر گفتار

تأخیر در گفتار در کودکان می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. کودک شما ممکن است دچار نقص دهانی شود، مانند مشکلات زبان یا شکاف کام (سقف دهان).

یک فرنول کوتاه (چین خوردگی زیر زبان) نیز می تواند باعث ایجاد مشکلات گفتاری شود زیرا می تواند حرکت زبان را محدود کرده و از صحبت صحیح کودک شما جلوگیری کند. بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات حرکتی دهانی دچار تاخیر می شوند. این بدان معناست که آنها در هماهنگی لب ها و زبان خود برای ایجاد صداهای گفتاری مشکل دارند.

کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم(ASD) ممکن است تاخیر در زبان یا گفتار داشته باشند. با این حال، این شرایط معمولاً بر برقراری ارتباطات تأثیر می گذارد. همچنین برای اطلاعات درباره کودکان اوتیسم می توانید مقاله گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم مطالعه نمایید.

اختلالات مختلف ذهنی یا یادگیری نیز ممکن است باعث تاخیر در زبان شوند.

در نهایت، تأخیر در گفتار نیز می تواند ناشی از مشکلات شنوایی باشد. بدون شنوایی خوب، کودک درک خوبی از صداها نخواهد داشت ، که تقلید از آنها را دشوار می کند.

بنابراین، چگونه می دانید که فرزند شما به گفتاردرمانی نیاز دارد و سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان کدام است؟

دلایل تاخیر گفتار کودکان

درباره گفتاردرمانی بزرگسالان چه می دانید ؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

چه زمانی به متخصص گفتار درمانی کودکان مراجعه کنیم؟

در سه ماهگی، نوزادان دارای تاخیر در رشد، علائم خود را نشان می دهند. اگرچه ممکن است برای گفتاردرمانی خیلی زود به نظر برسد، اما برای نظارت بر علائم هرگز زود نیست. در صورت مشاهده هر گونه نگرانی، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

همانطور که گفته شد نقاط عطفی وجود دارد که کودکان در سنین مختلف احتمالاً باید به آنها برسند:

قبل از 12 ماهگی

نوزادان 2 تا 3 ماهه ممکن است لبخند بزنند و صداهایی تولید کنند. تولید اصوات بلافاصله پس از تولد آغاز می شود و وضوح و ترکیب صداهای آنها با رشد و یادگیری پیشرفت می کند. در حدود 8 تا 10 ماهگی، اکثر کودکان قادر به واکنش به نام خود هستند، معمولاً با چرخاندن سر به طرف گوینده.

در سن 12 ماهگی

اگر هنگام صحبت با کودک واکنش نشان نمی دهد، می تواند نشانه این باشد که باید به متخصص مراجعه کنید. در سن 12 ماهگی، فرزند شما باید بتواند از برخی حرکات مانند اشاره، تکان دادن و سر تکان دادن استفاده کند. اینها نشانه هایی است که کودک شما ارتباطات را درک می کند و مهارت های ابتدایی در نحوه برقراری ارتباط با شما را دارد.

در سن 18 ماهگی

در 18 ماهگی ، کودک شما باید کلمات را با هم ترکیب کند تا عبارت های دو کلمه ای ایجاد کند یا خواسته های خود را مشخص کند (کلماتی مثل “بالا” یا “بیشتر”). یکی از نشانه های تاخیر در گفتار یا زبان این است که آنها ترجیح می دهند از حرکات استفاده کنند تا اینکه سعی کنند صحبت کنند. یکی دیگر از نشانه هایی که ممکن است فرزند شما در این سن نشان دهد ، مشکل در تقلید صداها و درک دستورالعمل های ساده کلامی است.

همچنین پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای کودکان کم شنوا را مطالعه نمایید.

در سن 2 تا 3 سالگی

در این سن، کودک اگر فقط بتواند گفتار و اعمال را تقلید کند اما نمی تواند کلمات را بیان کند یا عبارت بسازد، ممکن است تأخیر داشته باشد. علائم دیگر عدم توانایی در برقراری ارتباط فراتر از نیازهای آنها و پیروی از دستورالعمل های ساده است. همچنین ممکن است مشاهده کنید که فرزند شما دارای صدای خش دار یا تودماغی است.

کودک شما همچنین می تواند در 3 سالگی با جملات کوتاه شروع به صحبت کند. والدین باید حدود 50 تا 75 درصد از صحبت های کودک خود را در این سن متوجه شوند.

در سن 4 سالگی

در 4 سالگی، فرزند شما باید بتواند خود را با کلمات بیان کند. افرادی که با فرزند شما آشنا نیستند نیز باید بتوانند آنها را بفهمند. فرزند شما باید بتواند نیازهای خود را بیان کرده و جملات کوتاهی بسازد. ناتوانی در انتخاب کلمات و کنار هم قرار دادن آنها در جملات نشانه تاخیر زبان است. علامت دیگر این است که آنها کلمات را در جملات جا می گذارند.

درمان را هرچه سریعتر باید شروع کرد، کودکانی که درمان را زودتر(قبل از 5 سالگی) آغاز می کنند نتایج بهتری را از دیگر کودکانی که دیرتر شروع به درمان کرده اند به دست خواهند آورد. این بدان معنا نیست که کودکان بزرگتر نتایج خوبی از درمان به دست نمی آورند، فقط فرآیند پیشرفت آن ها ممکن است به دلیل نیاز به تغییر شیوه های غلطی که یاد گرفته اند، کندتر و سخت باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید.

نحوه کار گفتاردرمانی چگونه است؟

گفتاردرمانی همه چیز را از مسائل مربوط به تلفظ کلامی گرفته تا مشکلات بلع مورد بررسی قرار می دهد. بیشتر اوقات برای کودکانی که دارای مشکلات گفتاری و ارتباطی هستند استفاده می شود، اما می تواند به افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند و باید نحوه صحبت کردن و غذا خوردن را دوباره یاد بگیرند نیز کمک کند.

اگر فرزند شما دارای مشکلات زبانی یا گفتاری است، جلسات گفتاردرمانی کودکان می تواند بسیار مفید باشد. به کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند، کم شنوایی دارند، ماهیچه های دهانشان ضعیف است یا اختلال بلع دارند، اغلب توصیه می شود که توسط گفتاردرمانی برای کودکان معالجه و درمان شوند.

مزایای گفتاردرمانی برای کودکان چیست؟

گفتاردرمانی برای کودکان فواید زیادی دارد که به صورت خلاصه به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • بهبود ارتباطات تا بتوانند افکار و احساسات خود را بیان کنند.
  • آنها را قادر به صحبت کردن می کند تا دیگران بفهمند چه می گویند.
  • آنها را برای مدرسه آماده می کند تا بتوانند در یادگیری با سایر کودکان همگام شوند.
  • کیفیت صدا را بهبود می بخشد.
  • عزت نفس و استقلال را افزایش می دهد.

اگر بخواهیم فواید گفتاردرمانی برای کودک را شرح دهیم، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

به برقراری ارتباطات کمک می کند

ارائه راهی برای کودکان بدون صدا، برای برقراری ارتباط از طریق ارتباط با وسایل کمکی و یا بدون آن ها. گفتار درمانی فقط در مورد گفتار نیست. بلکه شامل زبان هم می شود. بسیاری از مردم تصور اشتباهی دارند که گفتاردرمانی فقط در مورد گفتار است، اما در واقع بسیار بیشتر از آن است.

مطالعه مقاله راهنمای جامع درمان موثر لکنت زبان از دست ندهید.

به مهارت های اجتماعی کمک می کند

مهارت های عملگرا و اجتماعی مناسب جزء کلیدی تعامل با دیگران در اجتماع و زندگی با آنها است. هنگامی که شما گفتار محدودی دارید، یا فاقد آن هستید، مهارت های زبانی عملی اغلب به طور قابل توجهی به تاخیر می افتند و مختل می شوند. مهارت های اجتماعی را می توان با استفاده از مدل سازی ویدئویی، ایفای نقش، برنامه های درمانی خاص، داستان های اجتماعی و سایر استراتژی ها و ابزارهای مختلف مورد نظر قرار داد. استفاده از ارتباطات کمکی با این استراتژی ها برای بهبود این مهارت های اجتماعی جنبه مهمی از گفتاردرمانی است.

به خواندن کمک می کند

تأخیر در گفتار می تواند مشکلاتی را در گوش دادن، خواندن و نوشتن ایجاد کند. مهارت های خواندن و سواد می تواند به طور قابل توجهی در برقراری ارتباط کمک کند. وقتی می توانید هجی کنید، می توانید آزادانه ارتباط برقرار کنید. آموزش این مهارت های اساسی می تواند کلید ارتباط بهتر با دیگران باشد.

همچنین شما می توانید با 14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان بیشتر آشنا شوید.

روشهای ارتباطی جایگزین را تقویت می کند

روی سایر استراتژی های ارتباطی برای کمک به ارتباط مانند حرکات، زبان اشاره، صداسازی ها و یا سایر وسایل ارتباطی کار می کند. به عنوان انسان، ما با یک رویکرد ارتباطی کلی ارتباط برقرار می کنیم. ما از طریق گفتار، حالات چهره، حرکات، تماس چشمی، نوشتن، تایپ و بسیاری از اشکال دیگر ارتباطات، ارتباط برقرار می کنیم.

ناامیدی های برقراری ارتباط را کاهش می دهد

گفتاردرمانی به کودکان در بهبود مهارت های ارتباطی با سایر کودکان و بزرگسالان کمک می کند. تمرکز بر بهبود ماهیچه های گفتار از طریق تمرینات ویژه است. تمرینات گفتاری شامل تکرار صداها و تقلید از گفتاردرمانگر است.

جلسه گفتاردرمانی چگونه است؟

کودکان اغلب به صورت تک نفره(چه در کلینیک و چه در جلسات گفتاردرمانی در منزل) یا در گروه های کوچک(به منظور دستیابی به برخی اهداف اجتماعی) در کلینیک تحت درمان قرار می گیرند. فعالیت های زبانی اغلب شامل استفاده از کتاب های تصویری، صحبت و بازی و استفاده از تکرار برای ایجاد مهارت های زبانی است.

تمرینات صوتی بخش مهمی از گفتاردرمانی کودکان است. درمانگر اغلب صداها و کلمات و حروف را مرور می کند. درمانگر به کودک نشان می دهد که چگونه کلمه را بگوید یا صدا را ایجاد کند. آنها حتی ممکن است نحوه حرکت زبان را هنگام تلفظ کلمات خاص نشان دهند.

گفتاردرمانی کودکان در مواقعی شامل تغذیه دهانی و بلع درمانی نیز می شود. درمانگر ممکن است صورت را ماساژ داده و تمرینات زبان، لب و فک را برای تقویت فک انجام دهد. آنها غذا را در دماها و بافت های مختلف معرفی می کنند تا آگاهی کودک را از تفاوت در احساس افزایش دهند. این درمان برای کودکانی است که مشکل بلع دارند.

هیچ دو برنامه گفتاردرمانی یکسان نیستند، زیرا بستگی به چالش خاص بیمار دارد. اما موارد زیر برخی از عوامل اساسی هستند که در این نوع درمان گنجانده شده است:

  • تمرینات زبان: بازی، خواندن، استفاده از کتاب های تصویری و اشیاء برای تحریک رشد زبان، و استفاده از و تمرینات تکراری اغلب برای کمک به بهبود تلفظ کلمات استفاده می شود. درمانگر به بیمار در توسعه مهارت های زبانی و صوتی کمک می کند.
  • شیوایی گفتار: گفتاردرمانگر صداهایی را که شما یا فرزندتان با آن مشکل دارید را مدل سازی می کند که اغلب شامل صداهای حروف “و”، “ر” و “ل” هستند. درمانگر قرار دادن مناسب زبان در کام را برای تولید صدای مناسب نشان می دهد.
  • درمان تغذیه و بلع

مطالعه مقاله بازی های گفتاردرمانی برای کودکان از دست ندهید.

جلسات گفتاردرمانی برای کودکان

برای آشنایی با گفتار درمانی می توانید مقاله همه چیز درباره گفتار درمانی را مطالعه نمایید.

والدین چه کمکی می توانند در گفتاردرمانی برای کودکان انجام دهند؟

والدین نقش کلیدی در رسیدن به موفقیت در فرآیند گفتاردرمانی برای کودکان را دارند. کودکانی برنامه درمان را در زمان کمتر و نتایج با ماندگاری بیشتر به اتمام می رسانند که والدین شان در فرآیند درمان درگیر بوده اند.

والدین می توانند از درمانگر بپرسند که چه کمکی می توانند انجام دهند. با انجام تمرینات پیشنهادی درمانگر در خانه توسط والدین، پیوستگی فرآیند درمان تضمین شده و به کسب مهارت های جدید کمک می کند.

بهترین روش برای انتخاب اهداف گفتاردرمانی برای کودکان توسط والدین، انتخاب مواردی است که بیشترین تأثیر را روی کودک و خانواده شما می گذارد. به عنوان مثال، اگر کودک شما حرف های زیادی برای گفتن دارد اما به دلیل خطاهای صوتی کسی نمی تواند حرف های او را بفهمد، می توانید چند صدای گفتاری را برای تمرین کردن انتخاب کنید.

غلبه بر اختلالات گفتاری/زبانی نیازمند زمان و تلاش است. بنابراین مهم است که اعضای خانواده صبور بوده و وضعیت کودک را درک کنند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در