۵ تمرین برتر گفتاردرمانی برای افراد مبتلا به سکته مغزی

سکته مغزی میتواند عامل اختلال در جنبه های مختلف گفتار باشد. هر ساله تعداد زیادی از افراد مبتلا به سکته مغزی می شوند. علاوه بر مشکلات در گفتار سکته مغزی میتواند عامل این موارد باشد.

  • فلج اندام ها
  • ضعف عضلات
  • مشکلات شناختی
  • کاهش کنترل احساسات

مورد دیگری که مبتلابان به سکته مغزی میتوانند با آن مواجه شوند نقص در گفتار است. انواع مختلف اختلالات گفتار تحت عنوان کلی “آفازی” نام گذاری شده اند.

گفتار درمانگران توان هاب آماده خدمت رسانی به شما هستند. ثبت درخواست کنید

گفتاردرمانی در منزل

بعضی از بیماران خود به خود الگو های گفتاری را بدست خواهند آورد و بعضی بیماران بدون تمرینات گفتار درمانی پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت. در ادامه 5 تمرین برتر گفتار درمانی که در خانه قابل انجام است را مرور خواهیم کرد.

1- تمرین تنفسی

یکی از علائم شایع آفازی و اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی ، مشکل در تنفس هنگام صحبت کردن است. این می تواند باعث شود افراد در وسط جملات نفس بکشند و همین امر باعث می شود صحبت کردن طولانی و همچنین درک آن توسط شنوندگان دشوار شود.

انجام تمرینات تنفسی می تواند به شما در تنظیم تنفس کمک و صحبت کردن را بسیار راحت تر کند. نفس گیری های خود را حین صحبت کردن تمرین کنید. جملات و تنفس های خود را برای تسلط روی زمان مناسب نفس گیری تمرین کنید.

این به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه وقفه های تنفسی را برنامه ریزی کنید و یاد بگیرید چگونه جملات را بسازید و در زمان مناسب تنفس کنید.

مطالعه مقاله مزیت‌های ‌گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی از دست ندهید.

2- تمرین های تقویت زبان

تمرینات و کشش های زبان عضلات را قوی تر میکنند و ساخت صدای مناسب برای ادای کلمات را ساده تر میکنند. این تمرینات همچنین به ساخت مسیر های عصبی و “حافظه‌ی ماهیجه‌ای کمک میکنند که احتمال آسیب دیدگی آنها در افراد مبتلا به سکته مغزی وجود دارد.

یکی از این تمرینات خارج کردن زبان از دهان است. فقط کافی است زبان را از دهان خارج کنید چند ثانیه نگه دارید و زبان را برگردانید. این تمرین را چند بار در روز انجام دهید.

زبان میتواند بصورت طرفی هم تقویت شود. تمرین دیگر رساندن زبان به نقاط خاصی از دهان طبق دستورالعمل است تا توانایی کنترل زبان حین صحبت کردن افزایش یابد.

درباره گفتاردرمانی بزرگسالان چه می دانید ؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی سکته مغزی از دست ندهید.

3- تمرین آوا های گفتار

ساخت صدا ها و کلمات درست برای افراد مبتلا به آفازی مشکل است. تمرین متمرکز روی صداها و کلملت مختلف تمرین های خانگی عالی برای بیماران سکته مغزی است.

برای مثال فرد صداهایی مشابه “آی، اَت، اَل، اَک، آه و…” را تمرین و تکرار میکند. این گروه صدا ها را پشت سر هم و قبل از شروع گروه صدای بعدی تمرین کنید. این تمرین دهان و زبان را برای ساخت کلمات و صدا ها تقویت میکند.

شما باید روی بهبود رسایی صدا ( واضح کردن و قابل فهم کردن تا حد امکان) همچنین قدرت صدا (بلند کردن صدا تا قابل فهم باشد) تمرکز کنید

همچنین میتوانید تکرار برخی کلمات را تمرین کنید تا صداسازی و حرکات اصلاح شوند. با پیشرفت بیشتر سختی کلماتی که تکرار میکنید را بیشتر کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره تمرینات گفتاردرمانی کودکان می توانید مقاله 14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان مطالعه نمایید.

4- نامگذاری تصاویر

بعضی از افراد با سکته مغزی در ساخت فیزیکی کلمات مشکل دارند و بعضی دیگر از مبتلایان به سکته مغزی در پیدا کردن کلمه ای که میخواهند بکار ببرند مشکل دارند. برای تقویت رابطه‌ی بین کلمات و اشیاء میتوانید با نگاه کردن به تصاویر و گفتن اشیاء موجود در تصویر از خودتان امتحان بگیرید

این کمک میکند تصاویر و کلمات را با هم در ذهن خود مرتبط کنید. هر کلمه را چند بار تکرار کنید تا به تلفظ و نحوه‌ی ادای کلمه مسلط شوید.

همچنین برای اطلاعات درباره کودکان اوتیسم می توانید مقاله گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم مطالعه نمایید.

5- تمرین جمله

ساخت کلمه‌ای واحد همیشه مشکل افراد مبتلا به سکته مغزی نیست. خیلی از افراد در ساخت جلمه کامل و صحیح مشکل دارند

وقتی در حال تمرین ادای کلمات و آواها هستید باید سعی کنید جملاتی را نیز با آن ها بسازید. این جملاتی میتواند جملاتی باشد که خوانده اید.

همچنین میتوانید این تمرین را با “نامگذاری تصاویر” ترکیب کنید به این صورت که پس از گفتن هر کلمه جمله هم با آن کلمه بسازید. هرچه بیشتر ساخت جملات را تمرین کنید توانایی شما در گفتار و ارتباط بیشتر میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط